chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Nieuw maritiem onderzoekscentrum geopend

    donderdag, 16 mei 2019
    (Foto: Patrick Vanhopplinus / AMT) (Foto: Patrick Vanhopplinus / AMT)

    Woensdag 15 mei werd het nieuwe maritiem onderzoekscentrum (MOC) in Oostende plechtig ingehuldigd. In dat nieuwe onderzoekscentrum zullen de Vlaamse overheid, KULeuven en UGent onderzoek verrichten naar de invloed van golven, getijden en wind op schepen en constructies in zee. 'We verzekeren hiermee de toegankelijkheid van onze havens voor steeds grotere schepen', zegt de bevoegde minister van Mobiliteit en Openbare Werken. De Vlaamse overheid investeert samen met de twee universiteiten ruim 28 miljoen euro in het MOC dat in 2021 operationeel moet zijn.

    2-in-1-complex met sleeptank en golfbak

    Het nieuwe MOC bevat een sleeptank, golfbak, kantoorgedeelte en een ruimte voor een toekomstige scheepssimulator. De nieuwe sleeptank is 174 meter lang en 20 meter breed en kan maximaal gevuld worden met 1 meter water.

    De sleeptank is de enige tank ter wereld waarin volautomatisch manoeuvreerproeven kunnen worden uitgevoerd met grote scheepsmodellen (8 meter) in ondiep water.

    De golfbak is een grote betonnen constructie van 30 op 30 meter en 1,5 meter diep, waarin golven, stromingen en wind opgewekt kunnen worden. Zo kunnen proeven op schaal gebeuren van bijvoorbeeld offshore windturbines en kustbeveiligingsinstallaties. 

    Op maat van de moderne scheepvaart

    'Deze investering is essentieel voor moderne scheepvaart in Vlaanderen', zegt Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. 'De sleeptank van het Waterbouwkundig Laboratorium dateert van 1992 en werd in samenwerking met de UGent gebouwd voor het testen van schepen met een lengte tot ongeveer 300 meter en een capaciteit van 5000 containers.'

    'Vandaag zijn er schepen met een capaciteit van 25.000 containers en een lengte van ruim 400 meter. De schaalmodellen die we in de onderzoeken gebruiken, moeten dus ook groter zijn. De nieuwe sleeptank heeft dan ook een viermaal groter wateroppervlak dan de huidige installatie in Antwerpen, waardoor de testresultaten accurater zijn.'

    Cruciaal voor onze havens en onze welvaart

    De bevoegde minister van Mobiliteit en Openbare Werken is verheugd met deze nieuwe infrastructuur. "We verzekeren hiermee de toegankelijkheid van onze havens voor steeds grotere schepen en veilig scheepvaartverkeer op zee, in havens en binnenwateren. Zo is het nieuwe MOC cruciaal voor onze economische positie en het behouden van onze welvaart. De Vlaamse havens zijn de toegangspoort tot Europa en de motor van onze economie.' 

    'Daarnaast biedt het onderzoekscentrum ook mogelijkheden voor kleine en grote bedrijven: bouwers van windturbines, offshore engineering en ontwikkelaars van golf- en getijdenenergie. Zij krijgen hier de kans om te experimenteren en in te spelen op ontwikkelingen in de markt.' 

    Heel wat Vlaamse, Europese én internationale onderzoekers zullen naar hier afzakken. Deze plek zal in de wereld bekend worden als Flanders Maritime Laboratory.
    Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken

    Flanders Maritime Laboratory

    Filip Boelaert (Foto: Patrick Vanhopplinus / AMT) Filip Boelaert (Foto: Patrick Vanhopplinus / AMT)

    Het nieuwe complex zal bezoekers uit de hele wereld aantrekken. 'Het Waterbouwkundig Laboratorium zal in dit nieuwe onderzoekscentrum samen met de UGent en KULeuven grensverleggend onderzoek verrichten', zegt Filip Boelaert. 'Heel wat Vlaamse, Europese én internationale onderzoekers zullen naar hier afzakken. Deze plek zal in de wereld bekend worden als Flanders Maritime Laboratory.'

    Het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) in Antwerpen is een afdeling van het Departement MOW en al meer dan 80 jaar een expertisecentrum voor onderzoek en adviesverlening over waterbouwkundige, nautische, hydraulische, sediment gerelateerde en hydrologische vraagstukken. Met scheepsmanoeuvreersimulatoren onderzoekt het WL de toegankelijkheid van de Vlaamse zeehavens. 

    Over de bouw

    • Het maritiem onderzoekscentrum is gebouwd op de terreinen van Plassendale 1, in de achterhaven van Oostende.
    • De werken zijn gestart in het voorjaar 2017 en dit voorjaar (2019) afgerond.
    • De opdrachtgever is de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
    • Nu wordt nog 2 jaar gewerkt aan de realisatie van de installaties.
    • Het gebouw is een architecturaal pareltje, ontworpen door Signum+ Architects uit Gent. Aannemersbedrijf Artes Depret uit Zeebrugge voerde de werken uit.