chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Nieuwe voedselverliesmeting najaar 2019

    donderdag, 4 april 2019

    Ten laatste begin november organiseert Het Facilitair Bedrijf een vervolgmeting om de effecten na te gaan van zijn acties in de strijd tegen voedselverlies. De laatste meting vond plaats in november 2018. 

    Op dinsdag 2 april won Het Facilitair Bedrijf voor zijn inspanningen nog de Food Waste Award in de categorie Grootkeuken en catering. Tijdens de uitreiking stemde het publiek Het Facilitair Bedrijf ook als winnaar onder de winnaars, met de titel Ultieme Voedselheld. Hiermee haalde de entiteit recent de pers. 

    De inspanningen om voedselverlies te reduceren worden onverminderd verdergezet.

     

    Acties op een rijtje

    Het Facilitair Bedrijf wil voedselverlies reduceren én tegelijk een grotere klantentevredenheid creëren.

    • In het restaurant voerden we een freedom of choice principe in, waarbij de klant zelf zijn keuze en hoeveelheid bepaalt van groenten en zetmeelproducten. Gevolg: 57% minder voedselverlies op het bord en meer tevreden klanten. Je stelt zelf je portie samen en als kers op de taart zijn de wachtrijen korter. Als tegenprestatie ruimt de klant zelf af: een leeg bordje ruimt sneller af en je bent jezelf meer bewust van overschotten als je zelf opschept.
    • Gezien de klant nu zelf zijn keuze maakt, hoeven we geen toonborden meer te plaatsen: in één klap 2,6 ton minder voedselverlies per jaar!
    • Die lijn trokken we door naar onze koffie op de werkvloer. In 2012 goten we nog 87.000 liter koffie per jaar weg. Door invoering van koffieautomaten is dat verlies tot 0 gebracht. De klant neemt zijn koffie ‘just in time’ en volgens zijn smaak: je kan je sterkte zelf bepalen en je hebt een enorm aantal keuzes.
    • Door in alle tien gebouwen een aparte koffiebar te plaatsen die een ganse dag open is, kunnen resterende maaltijden uit het restaurant ook voor en na de lunchtijd aangeboden worden.

    Het effect is duidelijk: sinds de nulmeting in 2012 is het totale voedselverlies gedaald met 43% en hebben we 48% meer bezoekers in onze restaurants en koffiebars.