chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Planning migratie Teams met telefonie gewijzigd

    maandag, 12 oktober 2020

    De planning van de migratie van Teams met telefonie wordt met twee weken achteruit geschoven. Dat is jammer maar helaas onvermijdelijk.
    De reden hiertoe is dat we niet alle informatie tijdig mochten ontvangen. Daar zijn waarschijnlijk goede redenen voor, zoals de lage datakwaliteit in de basissystemen voor het configuratiemanagement (CMDB2) of de complexiteit om een nieuwe call-routering uit te werken (auto-attendants en call-queue’s). Het maakt wel dat de huidige migratieplanning niet gehandhaafd kan worden.

    Gezien dat deze migratie afhankelijkheden heeft bij verschillende leveranciers ontstaat er een domino-effect als we één migratie achteruit schuiven. Daarom deze volledige verschuiving:

    • Wave1: Mon 02/11/20 VAC Brugge – VAC Hasselt
    • Wave2: Mon 16/11/20 VAC Antwerpen – VAC Gent – VAC Leuven
    • Wave3: Mon 30/11/20 Ellips - Arenberg
    • Wave4: Mon 14/12/20 Ferraris

    Let op! Zowel data als locaties zijn verschoven!

    Belangrijk om mee te nemen is dat ook de migratiestrategie is aangepast. Er zijn grote aanpassingen aan de telefonie-routering gevraagd tegenover de huidige situatie. Dat is uiteraard begrijpelijk, locatie-ongebonden telefonie heeft zijn voordelen die maximaal benut mogen worden. Dat kunnen we alleen aanmoedigen. Het maakt de migratie wel complexer. Hoe gaat die verandering nu verlopen?

    • Iedere medewerker die in scope is om online telefonie te krijgen, wordt een phone-system licentie toegewezen vanaf de start van de migratie op 2 november. Dat betekent dat gebruikers de kiestoetsen in Teams al zullen zien staan vanaf de start. Dat betekent niet dat ze al zullen kunnen bellen. Dat kan pas als hun gebouw migreert en hun nummer van de klassieke telefoniecentrale naar Teams verhuisd wordt.
    • Een antwoordgroep wordt geactiveerd vanaf dat het gebouw waar het nummer nu op de telefoniecentrale staat, migreert. Alle gebruikers die hieraan toegevoegd werden ontvangen vanaf dan oproepen vanuit die antwoordgroep, ongeacht of hun gebouw al gemigreerd is of niet. Het is dus mogelijk dat een gebruiker vanuit de antwoordgroep al oproepen ontvangt, maar zelf nog niet gemigreerd is en dus via Teams nog niet kan uitbellen. We laten jullie wel weten welke antwoordgroep in welke wave zal migreren.
    • Gebruikers worden gemigreerd op de moment dat het gebouw migreert waar hun nummer zich nu op de telefoniecentrale bevindt. Vanaf dan kunnen ze uitbellen via Teams en worden binnenkomende oproepen naar die nummers ook via Teams afgehandeld. Tot dan blijft de telefonie via de huidige telefoniecentrales gaan. Dat betekent wel dat een gebruiker wiens nummer zich op de telefoniecentrale van één gebouw bevindt maar die in werkelijkheid ergens anders zit, zal migreren op de moment dat het gebouw migreert waar zijn nummer op de telefoniecentrale staat. In praktijk wil dat zeggen dat er situaties zullen zijn waar gebruikers denken te zullen migreren op een bepaalde moment en dat het toch op een andere moment zal gebeuren. Dat trachten we in de nazorg zo goed mogelijk op te vangen.

    Op de Maximaal Digitaal Backstage staat een vierde communicatiepakket. Dat is een actualisering van het derde pakket. We voorzien ook nog enkele extra ondersteunende acties zoals een bijkomend webinar over teams telefonie functionaliteiten voor elke migratie en een aandachtstrekker in elk gebouw op de dag van de migratie. Uiteraard blijft ook de ondersteuning die we in de eerste fase voorzien hadden beschikbaar.