chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Samen werken we aan digitale toegankelijkheid

    maandag, 23 september 2019

    De Vlaamse overheid heeft als taak om niet alleen offline, maar ook online haar dienstverlening zo toegankelijk mogelijk te maken. Daarom is het cruciaal dat webpagina’s en mobiele applicaties voor iedereen bruikbaar, begrijpelijk en toegankelijk zijn. Want webtoegankelijkheid is een meerwaarde voor iedereen.

    We hebben allemaal baat bij goede kleurcontrasten, websites die duidelijk gestructureerd zijn, of filmpjes met ondertiteling. Maar dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat webtoegankelijkheid inhoudt. Toegankelijke websites zijn absoluut noodzakelijk voor sommige gebruikers, zoals bijvoorbeeld personen met een visuele, auditieve of fysieke handicap.

    ‘Het internet is een belangrijke informatiebron’
    Els Van Kerckhove, administratief medewerker bij het Departement WSE
    Lego computer

    Els Van Kerckhove werkt als administratief medewerker bij het Departement Werk en Sociale Economie en is slechtziend. Ze wijst op het belang van een vlotte toegang tot informatie: ‘Het internet is een belangrijke informatiebron. Als de websites waar je informatie op moet vinden niet toegankelijk zijn, krijg je automatisch te kampen met een gebrek aan informatie. En dat terwijl die toegang tot informatie eigenlijk een basisrecht is voor iedereen.’

    Ook Katty Kloeck, deskundige Lokaal Overlegplatform bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten, heeft een visuele handicap en herkent dit. Katty maakt dagelijks gebruik van hulpinstrumenten zoals een brailleleesregel en spraaksoftware, maar ervaart dat informatie niet altijd beschikbaar is: ‘In functie van mijn job doe ik nogal veel opzoekwerk rond het inschrijvingsrecht en aanverwante onderwijsgerelateerde thema’s. Het blijft frustrerend wanneer informatie op het web niet onmiddellijk leesbaar is.’

    ‘Er zijn websites waarop niet alle informatie zichtbaar is of waarop ik formulieren niet kan invullen. Ik kan dan bijvoorbeeld niet op de knop ‘verzenden’ klikken.’
    Katty Kloeck, deskundige bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten

    Katty vindt het belangrijk dat ze snel kan vinden wat ze nodig heeft, zonder eerst te moeten ontrafelen hoe de website is opgebouwd en of de informatie überhaupt wel leesbaar is. ‘Er zijn websites waarop niet alle informatie zichtbaar is of waarop ik formulieren niet kan invullen. Ik kan dan bijvoorbeeld niet op de knop ‘verzenden’ klikken. Eens je dit door hebt, is er vaak ook al wat tijd verstreken. En dat is frustrerend.’

    In deze situaties beslist Katty bijvoorbeeld om bij een collega aan te kloppen voor hulp. Maar soms moet ze het ook stellen met halve informatie. De rest van de informatie moet ze dan op een andere manier bijeen zien te sprokkelen, wat dan weer extra tijd vraagt.’

    Hoe eenvoudiger, hoe beter

    Ook Els moet regelmatig een tijdje zoeken om te vinden wat ze nodig heeft. Voor haar geldt de regel: hoe eenvoudiger, hoe beter. ‘Een website zonder flitsende elementen, maar met goede contrasten en een duidelijk lettertype is erg belangrijk.’

    Tablet

    Voor Katty is het van groot belang dat afbeeldingen en foto’s omschreven worden. ‘Zo weet ik ongeveer hoe de webpagina eruit ziet en kan ik hier makkelijker over communiceren met collega’s. Voor hen vormt deze visuele informatie immers een belangrijk referentiekader om over de inhoud te praten.’

    Digitale toegankelijkheid voor iedereen

    Webtoegankelijkheid is meer dan informatie bereikbaar maken voor mensen met een beperking. Het komt erop neer dat er steeds rekening wordt gehouden met alle mogelijke drempels die eender welke gebruiker kan ervaren bij een bezoek aan een website. Enkele voorbeelden:

    • De ondertiteling van video’s is niet alleen nuttig voor doven en slechthorenden, maar even goed voor wie bijvoorbeeld de inhoud van een video wil volgen in de trein zonder hoofdtelefoon.
    • Ook foto’s en afbeeldingen moeten steeds duidelijk beschreven worden. Als een website bijvoorbeeld traag laadt omdat je een slechte internetverbinding hebt, kun je door de juist ingevulde beschrijving van een afbeelding weten wat er staat voordat je beeld geladen is.
    • Informatie moet niet alleen toegankelijk zijn, maar ook makkelijk te verstaan. Geen te moeilijke, heerlijk heldere taal draagt bij aan een duidelijke boodschap die iedereen begrijpt.
    • Informatie moet op alle dragers goed leesbaar zijn, en niet alleen op je computer. Ook op een smartphone, schermlezer of tablet wil je immers graag makkelijk toegang hebben tot wat je zoekt.

    Samen voor webtoegankelijkheid

    Alle nieuwe websites moeten vanaf vandaag 100% webtoegankelijk zijn. Publiceert je departement of agentschap een nieuwe website en merk jij dat die nog niet volledig toegankelijk is opgebouwd? Ervaar je zelf problemen tijdens het bezoeken van een webpagina? Geef dan een seintje aan je communicatiedienst. Want samen werken we aan een webtoegankelijke Vlaamse overheid!

    Wil je hier graag meer over weten? Neem dan een kijkje op de webpagina ‘Digitale toegankelijkheid’.