chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Toegangsbeheer – DDoS-aanval op het Belnet op 4 mei

    vrijdag, 7 mei 2021

    Op dinsdag 4 mei werd het Belnet-netwerk slachtoffer van een grootschalige DDoS-aanval. Als gevolg hiervan ondervond ook het Toegangsbeheer van de Vlaamse overheid op dinsdag 4 en woensdag 5 mei de nodige hinder doordat er geen verbinding meer gelegd kon worden met de federale diensten. Graag geven we jullie een kijkje in wat dit betekende voor het Vlaams Toegangsbeheer en dus de toegang tot je toepassing.

    eID back-up systeem

    Als het Toegangsbeheer van de Vlaamse overheid geen verbinding meer kan maken met de federale diensten of als de diensten onverwacht onbeschikbaar zijn, kan er beroep gedaan worden op het eID back-up systeem van het Vlaams Toegangsbeheer.

    Het aanmelden op een toepassing verloopt dan niet langer via de digitale sleutels van de federale diensten, we hebben dan onze eID aanmeldoptie om op terug te vallen. Alle gekende aanmeldopties (digitale sleutels) blijven wel zichtbaar zodat je deze direct weer kan gebruiken als de federale diensten zijn hersteld.

    Aanmelden op je werkstation en op de werkplekdiensten (O365), blijft steeds beschikbaar, hiervoor zijn we niet afhankelijk van de digitale sleutels. Daarnaast blijft eveneens Single-Sign-On ondersteund, eveneens via de eID aanmeldoptie, zodat je transparant kan aanmelden over Vlaamse toepassingen heen, ontsloten via het Toegangsbeheer.

    Hoe word je op de hoogte gebracht?

    Als onze monitoringssystemen merken dat de diensten van de federale overheid vertraagd of niet meer beschikbaar zijn bij het aanmelden dan plaatsen we een banner op het aanmeldscherm van het Toegangsbeheer. Als gebruiker zie je dus dadelijk of er probleem is en of er een alternatieve mogelijkheid is om aan te melden. Bijvoorbeeld dat je de eID dient te gebruiken als het niet lukt met een andere digitale sleutel.

    Als er nieuwe informatie over het aanmelden beschikbaar is dan wordt de banner automatisch aangepast, zodat je als gebruiker steeds op de hoogte bent van de aanmeldmogelijkheden.

    Wat gebeurt er ondertussen op de achtergrond?

    Onze diensten nemen direct contact op met de verschillende (federale) betrokken partners om samen tot een spoedig en volledig herstel van de dienstverlening te komen.

    Op 4 mei werd snel duidelijk dat de federale systemen voor ons niet meer bereikbaar waren en zijn we direct overgeschakeld naar de activatie van het eID back-up systeem tezamen met het plaatsen van een banner.

    Via de rechtstreekse contacten met de betrokken (federale) partners, werd duidelijk dat het om een grootschalige DDoS-aanval ging waarbij het herstel langer op zich liet wachten. Uiteindelijk gaven de federale diensten op 5 mei gedurende de dag aan dat de dienstverlening opnieuw beschikbaar was. Daarop hebben we de heractivatie van de federale dienstverlening voorzien en de banner weggehaald.

    We gaan vervolgens verder in overleg met de (federale) partners om na te gaan waar er verbeterpunten zijn in de opvolging van het incident. We bekijken of een sneller herstel mogelijk is, gaan na hoe we de impact in de toekomst kunnen beperken, implementeren de vereiste acties en optimaliseren onze communicatie waar mogelijk. Met als doelstelling de hinder voor gebruikers zoveel als mogelijk te beperken.

    Contacteer ons

    Ondervind je problemen bij het aanmelden, aarzel dan niet om onze helpdesk 1700 te contacteren.

    Heb je feedback over de communicatie? Contacteer ons via gebruikersbeheer@vlaanderen.be.