chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Voedselverlies reduceren: Het Facilitair Bedrijf wint Food Waste Award en is publiekswinnaar!

    donderdag, 4 april 2019

    Een tijdje terug riepen we op om op onze collega's van catering te stemmen. Jullie deden dat massaal, waarvoor onze dank!

    We kunnen dan ook heel trots meedelen dat Het Facilitair Bedrijf de Food Waste Award in de categorie Grootkeuken en catering heeft gewonnen. Tijdens de uitreiking dinsdag stemde het publiek Het Facilitair Bedrijf ook als winnaar onder de winnaars, met de titel Ultieme Voedselheld.

    Waarover gaat het?

    2 vliegen in één klap. De ambitie van Het Facilitair Bedrijf rond voedselverlies was groot: voedselverlies reduceren én tegelijk een grotere klantentevredenheid creëren.

    Het uitgangspunt? De klant! Hoe kan je de klant betrekken en ervoor zorgen dat die, door de genomen maatregelen, meer tevreden is?

    Hoe we dat deden? In het restaurant voerden we een freedom of choice principe in, waarbij de klant zelf zijn keuze en hoeveelheid bepaalt van groenten en zetmeelproducten. Gevolg: 57% minder voedselverlies op het bord en meer tevreden klanten. Je stelt zelf je portie samen en als kers op de taart zijn de wachtrijen korter. Als tegenprestatie ruimt de klant zelf af: een leeg bordje ruimt sneller af en men is meer bewust van overschot gezien ze het zelf genomen hebben.

    Gezien de klant nu zelf zijn keuze maakt, hoeven we geen toonborden meer te plaatsen: in één klap 2,6 ton minder voedselverlies per jaar!

    Die lijn trokken we door naar onze koffie op de werkvloer. In 2012 goten we nog 87.000 liter koffie per jaar weg. Door invoering van koffieautomaten is dat verlies tot 0 gebracht. De klant neemt zijn koffie ‘just in time’ en volgens zijn smaak: je kan je sterkte zelf bepalen en je hebt een enorm aantal keuzes.

    Door in alle 10 gebouwen een aparte koffiebar te plaatsen die een ganse dag open is, krijgen overschotten uit het restaurant een nieuw leven door ze daar verder aan te bieden.

    Het effect is duidelijk: sinds de nulmeting in 2012 is het totale voedselverlies gedaald met 43% en hebben we 48% meer bezoekers in onze restaurants en koffiebars.

    Na onze meting vorig jaar zitten we niet stil: tal van nieuwe acties moeten ervoor zorgen dat ons verlies nog kleiner wordt. En als er overschot is, proberen we die maximaal te valoriseren en de klant erover te informeren.