Entiteitslogo
Maak nooit zelf entiteitslogo's. Neem daarvoor contact op met het projectteam merkbeleid.
Bij het aanmaken van een typografisch entiteitslogo worden er vier keuzes gemaakt:
- sans of serif
- kapitalen of geen kapitalen
- afkorting of voluit
- met of zonder baseline.
De entiteitslogo’s kunnen twee vormen aannemen. De vorm wordt eenmalig bepaald:
- horizontaal: de tekst wordt zo veel mogelijk naast elkaar geplaatst. Deze vorm wordt vooral gebruikt voor affiches, advertenties en websitebanners (1 of 2 regels).
- verticaal: de tekst wordt zoveel mogelijk onder elkaar geplaatst. Deze vorm wordt vooral gebruikt voor brieven, enveloppes, naamkaartjes (1, 2, 3 of 4 regels).
Wees consistent: als je voor je horizontale logo een versie op één regel kiest, moet de horizontale variant er altijd zo uitzien.
- De ampersand is verplicht in het entiteitslogo.
- Het entiteitslogo mag negatief geplaatst worden.
Subentiteiten en afdelingen van een entiteit van de Vlaamse overheid kunnen als hoofdmerk of als steunmerk zichtbaar worden gemaakt. Dat beslist de subentiteit altijd eerst in samenspraak met de entiteit waartoe ze behoort.
Er zijn twee situaties:
- De subentiteit is het hoofdmerk: er wordt een apart typografisch logo gecreëerd voor de subentiteit of afdeling. Je neemt daarvoor contact op met het projectteam Merkbeleid.
- De subentiteit is geen hoofdmerk. Er is geen apart typografisch logo. Het hoofdmerk blijft de overkoepelende entiteit.
Logo met baseline gescheiden door een streep
Je kan ook kiezen voor een baseline gekoppeld aan je naam, gescheiden door een streep.
Combilogo
Het combilogo is een combinatie van het horizontale entiteitslogo en het merklogo. Het combilogo
is een uitzondering die vooral gebruikt wordt als sponsorlogo en op kleine advertenties. Het logo kan zowel in jullie themakleur als in 92% zwart gebruikt worden.
Het entiteitslogo wordt links of rechts uitgelijnd. De vaste ruimte tussen beide logo’s is 4 mm als het merklogo 12,5 mm hoog en het corps van het entiteitslogo 10,6 pt/interlinie 9,6 groot is. Beide logo’s zijn één geheel en worden dus ook samen vergroot of verkleind naargelang het medium. De afstand tussen beide logo’s zal dus groter worden als je het combilogo vergroot.
Vraag je combilogo aan via het projectteam Merkbeleid