chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Enkele typische vragen over commerciële neutraliteit

    De antwoorden zijn gebaseerd op de ervaringen van het team Communicatiebeleid van het Departement Kanselarij en Bestuur. Het is het Vlaams Parlement dat controleert of de normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie correct zijn nageleefd. 

    We organiseren een wedstrijd. De prijzen werden gekozen via overheidsopdrachten. Ze passen bij onze beleidsdoelstellingen. Er is bijvoorbeeld een B&B bij die wordt gerund door een sociale tewerkstellingsplaats. Mogen we de prijzen bekend maken op onze site? Mag er ook een link naar de B&B in kwestie?  

    Dat de prijzen zijn gekozen volgens de regels voor overheidsopdrachten is inderdaad belangrijk. Zo kunnen anderen zich niet benadeeld voelen. De prijzen dienen om een wedstrijd van de overheid te ondersteunen, niet om de bedrijven te promoten. Ook de link is puur informatief. Deze communicatie is volgens de normen dus commercieel neutraal.

    LIDL werkt mee aan onze campagne rond voedselverspilling. Alle distributeurs hebben die kans gekregen, enkel LIDL is ingegaan op de vraag om inhoudelijke input te geven en mee te communiceren. Op onze campagnesite staat LIDL vermeld als partner. LIDL communiceert ook zelf. In een folder voor de consumenten staan bijvoorbeeld tips voor het bewaren van brood en het verwerken van oud brood. Onderaan staat de link van de campagnesite, met het logo van de Vlaamse overheid. LIDL verspreidt ook een artikel over de inspanningen die de distributeur zelf doet om voedselverspilling te vermijden. Geen probleem? 

    Inderdaad geen probleem. Alle distributeurs zijn bevraagd. In de communicatie is het duidelijk dat LIDL een partner is van deze campagne van de Vlaamse overheid. De Vlaamse overheid prijst LIDL niet aan.

    Mag een medewerker op vraag van een firma een interview geven aan de vakpers over een project dat door die firma is uitgevoerd voor de Vlaamse overheid? 

    Dat kan eventueel wel, maar de medewerker mag de firma op geen enkele manier aanprijzen. Hij mag alleen in neutrale bewoordingen vertellen over het verloop van het project, de resultaten, de ervaringen. Dat is een moeilijk evenwicht. Neem bij twijfel liever geen risico.