chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    EHBO wordt geregeld door de omzendbrief EHBO BZ 2015/2 van 27 mei 2015.

    Doelstelling van de omzendbrief EHBO

    De omzendbrief informeert personeelsleden, hulpverleners en lijnmanagers over hoe zij kunnen handelen als zich op de werkvloer ongevallen of situaties voordoen die eerste hulp of dringende verzorging vereisen en over welke middelen daarvoor ter beschikking staan.

    Welke praktische informatie bevat de omzendbrief EHBO?

    In de omzendbrief vindt u:

    • Richtlijnen voor alle personeelsleden over het verlenen van EHBO aan een persoon in nood;
    • Gegevens over de hulpverleners, hun taken en opleiding;
    • Informatie over de EHBO-lokalen en de EHBO-koffers;
    • Er wordt verduidelijkt hoe ziekenvervoer georganiseerd moet worden;
    • Uitleg over wie verwittigd moet worden bij ongevallen en over wat er moet gebeuren als mensen psychologische ondersteuning nodig hebben.

    Er geldt ook een verplichting om in de grote overheidsgebouwen in Brussel en de VAC’s te beschikken over een AED-toestel (automatische externe defibrillator). Het beschikken over een AED in de andere gebouwen wordt ook sterk aanbevolen. Meer informatie over AED-toestellen

    Klik hier voor de volledige omzendbrief en de bijlagen (basisinrichting van het EHBO-lokaal voor gebouwen met meer dan 50 personen, minimale inhoud van de EHBO-koffer, registratieformulier EHBO)

    Regelgeving

    Organisatie van de eerste hulp bij ongevallen (EHBO) -Omzendbrief BZ 2015/2