Onthaal van nieuwe medewerkers
Het lokaal bestuur heeft meerdere maatregelen genomen om het onthaal van nieuwe medewerkers vlot te laten verlopen. Er is een duidelijk onthaaltraject vastgelegd in de rechtspositieregeling, met verwachtingen voor, tijdens en na de eigenlijke indiensttreding.
Dit omvat onder andere een uitgebreide onthaalmap met een onthaalbrochure, de toewijzing van een coach (peter of meter), een rondleiding door de leidinggevende, enz. Voor specifieke beroepsgroepen (bv. groenarbeiders, kinderbegeleidsters) wordt er een aparte toelichting rond veiligheid op het werk voorzien.
De personeelsdienst maakt bovendien gebruik van een checklist voor de administratieve stroomlijning van het onthaal. Op deze wijze kunnen (digitale) toegangen en werkmateriaal op een gestructureerde manier worden aangevraagd en opgevolgd. Zo wordt ook de volledigheid van het administratieve dossier van de nieuwe medewerkers gewaarborgd. Via de checklist volgt de personeelsdienst op of de diensten het onthaaltraject uitvoeren.
Nieuwe medewerkers tekenen voor ontvangst van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement. De eedaflegging en de controle van de medische geschiktheid kunnen voor (of kort na) de indiensttreding worden ingepland.
Stappenplan voor implementatie
- Identificeer de verschillende stappen die genomen worden in het onthaal van medewerkers en verwerk deze in een traject;
- Maak een onderscheid tussen de stappen die plaatsvinden voor de tewerkstelling, op de eerste dag van de tewerkstelling en na de tewerkstelling;
- Stel daarnaast een checklist op waarmee het onthaaltraject opgevolgd wordt.
Tips voor opzet in een organisatie
- Verzamel alle documenten die worden toegekend bij het onthaal in één map;
- Werk met een werkgroep om het onthaal te blijven opvolgen.
Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
- De organisatie is niet voorbereid op de indiensttreding van de nieuwe medewerker. Hierdoor wordt deze niet op de gepaste manier onthaald;
- De organisatie voorziet onvoldoende ondersteuning en opvolging om de opstart van de kandidaat in de functie zo effectief en efficiënt mogelijk te laten verlopen (bv. praktische ondersteuning, IT-toegangen, badges, benodigd materiaal, peter-/meterschap, etc.);
- De personeelsdossiers worden niet aangepast of aangemaakt bij een indiensttreding waardoor de organisatie geen correct zicht heeft op de personeelsdossiers.
Contactpersoon
Algemeen directeur
Sonja Nuyttens
056 69 44 51
sonja.nuyttens@anzegem.be