chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Optimalisatie VAC Leuven

    Algemene beschrijving van het project

    Het Dirk Boutsgebouw heeft sinds de allereerste inhuizing in 2011, op een aantal ad hoc-ingrepen na zoals de recente ingebruikname van de koffiebar, geen grote veranderingen ondergaan. Een optimalisatie van het ganse gebouw stond dus al langer op de planning. De bedoeling van de optimalisatiewerken is om de duurzaamheid te verhogen (zowel van het gebouw als in het gebruik) en vorm te geven aan Het Nieuwe Werken, maar bovenal wil Het Facilitair Bedrijf ervoor zorgen dat het VAC een fijne plek is om samen te komen en te werken. Een gebouw dat tegemoet komt aan steeds wisselende behoeften, een gebouw dat klaar is voor de toekomst.

    Aan deze pagina wordt vanaf nu alle informatie toegevoegd over dit project. Kom dus geregeld een kijkje nemen, zo blijf je op de hoogte van de laatste stand van zaken. 

    Wat houdt de optimalisatie in?

    Met de optimalisatie willen we de activiteiten die in het gebouw plaatsvinden, goed ondersteunen. Dit betreft zowel de kantoorverdiepingen als de gemeenschappelijke faciliteiten in het gebouw.

    De kantoorverdiepingen worden heringericht:

    • met een evenwichtige afwisseling tussen open en gesloten ruimten
    • gericht op een verbetering van de kwaliteit van de werkplek

    Daarnaast worden ook de gemeenschappelijke faciliteiten aangepakt met:

    • een nieuw vergadercentrum
    • en een vernieuwde inkomzone

    Dit betekent ook dat sommige entiteiten naar een nieuwe locatie binnen het gebouw zullen verhuizen.

    Projectstructuur - teammanagers werkgroepen

    Projectleider Tine Thielemans
    Het Nieuwe Werken Xavier Suykens
    Informatiebeheer Dries Vandaele
    ICT Luc Verdegem
    Communicatie Bert Eggermont

    Planning

    • 1

      2020

      September

      • Validatie vlekkenplan

      Q4

      • Inrichtingsplannen - opmaak inventaris meubilair
    • 2

      2021

      Q1

      • Plannen meubilair

      Q2 - Q3 - Q4

      • Aanbestedingsdossier
    • 3

      2022

      Q1

      • Start gefaseerde uitvoering rekening houdend met verhuisplanning
    • 4

      2022-2023

      Definitieve verhuis entiteit i.f.v. gefaseerde uitvoering

    Veelgestelde vragen

    Faciliteiten in het gebouw

    Welke overlegfaciliteiten worden voorzien?

    De vergadercapaciteit in het gebouw wordt aanzienlijk uitgebreid.

    Naast de bestaande publieke vergaderzalen op niveau 0 komt er een extra publiek vergadercentrum op niveau +2 (zijde busstation). Het vergadercentrum is een clustering van vergader- en overlegruimten. Het zal via een nieuwe publieke trap vanuit de inkomzone te bereiken zijn. Het is vrij toegankelijk voor zowel personeel van de Vlaamse overheid als voor externe genodigden en zal dus fysiek afgescheiden zijn van de kantoorzones van het gebouw.

    Het nieuwe vergadercentrum omvat oa:

    • gespreksruimtes 4p
    • leslokalen
    • vergaderzalen 6-20p
    • brainstormruimte
    • ruimtes voor informeel overleg en aanlandzones

    Deze ruimtes worden voorzien bovenop de reeds bestaande vergaderfaciliteiten in het gebouw:

    • vergaderzalen op niveau 0
    • auditorium
    • foyer
    • multifunctionele zaal

    Daarnaast worden de teamcockpits/vergaderzalen op de werkvloer met een capaciteit van meer dan 6p en gelegen nabij de onthaalzone gemeenschappelijk en kunnen dus door alle interne gebruikers kunnen gebruikt worden. 

    Alle gemeenschappelijke vergaderzalen (zowel de publieke vergaderzalen als de gemeenschappelijke zalen op de werkvloer) worden uitgerust en beheerd door Het Facilitair Bedrijf. Dit betekent dat de zalen worden voorzien van audiovisuele uitrusting, roomies en via Facilipunt gereserveerd moet worden.

    Kantoorinrichting

    De kantoorverdiepingen zullen worden ingericht volgens de principes van Het Nieuwe Werken. Wat houdt dat precies in?

    Veeleer dan voor elke werknemer een individuele werkplek te voorzien, wordt er in een HNW-kantooromgeving ingezet op een variatie aan verschillende soorten activiteitsgebonden zones en werkplekken, aangeboden in een ‘kamerconcept’ waarin open en afgesloten ruimten, maar ook individuele plekken en samenwerkplekken elkaar afwisselen.

    Het betekent dus vooral dat je flexibel en plaatsonafhankelijk kan werken op de kantoorverdieping, en bij uitbreiding in het hele gebouw.