chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Ondersteuning voor leidinggevenden in coronatijden

    Ben je leidinggevende en sta je voor de uitdaging om je rol zo goed mogelijk op te nemen tijdens de coronacrisis? Dit is niet altijd even makkelijk en je kunt met verschillende vragen zitten. Op deze webpagina vind je specifieke informatie over leidinggeven in tijden van corona.

    Voor wie?

    • Je werkt als leidinggevende binnen de diensten van de Vlaamse overheid.
    • Je bent op zoek naar extra ondersteuning en/of je hebt vragen over je huidige rol, je aanpak of manier van werken in coronatijden.

    Vragen?

    Je wordt vandaag waarschijnlijk met verschillende vragen geconfronteerd over een aangevraagd verlof of een afwezigheid zoals ziekte of verlof deeltijdse prestaties. Mag je bijvoorbeeld het wijzigen of intrekken van verlof goedkeuren? En kun je nog een ziektecontrole aanvragen?

    Voor het antwoord op deze vragen kun je als leidinggevende terecht bij het Agentschap Overheidspersoneel (AgO). Lees hier hoe je contact opneemt met AgO.

    Opgelet: ben je geen klant van AgO? Contacteer je personeelsdienst.

    Algemene tips

    Onderstaande tips helpen je met leidinggeven in tijden van corona:

    • 1

      Werk optimaal samen vanop afstand

      Zie de coronacrisis als een kans om vaardiger te worden in het gebruik van online tools om zo contact te houden met je medewerkers.

    • 2

      Wees waakzaam en let op de veerkracht van je medewerkers

      Tijdens regelmatige contactmomenten kun je polsen naar hoe het gaat met je medewerkers. Aarzel niet om hulp in te roepen als je voelt dat je medewerker wegglijdt of het moeilijk heeft. Medewerkers kunnen steeds een beroep doen op een veerkrachtcoach

    • 3

      Pas de doelstellingen van je medewerkers aan indien nodig

      Het kan zijn dat je omwille van de coronacrisis sommige doelstellingen van je medewerkers moet aanpassen. Hebben medewerkers te weinig werk door de coronamaatregelen? Beschouw deze periode dan als een kans voor onthaasting op de werkvloer. Sommige mensen hebben mogelijks in andere periodes lang onder druk gestaan.

      Indien de maatregelen langer aanhouden, bekijk dan welke andere/nieuwe opdrachten opgestart kunnen worden. Lees meer over hoe je doelstellingen in de module PLOEG aanpast.

    • 4

      Denk ook aan jezelf

      Neem af en toe afstand van de eventuele drukte die ontstaat door de coronacrisis en/of verwen jezelf. Niemand heeft er iets aan als je als leidinggevende uitvalt. Indien nodig, kun je een beroep doen op een e-coach.

    • 5

      Houd het opleidingsaanbod in het oog

      Als je in de module Leren van Vlimpers zoekt op ‘leidinggeven’, vind je alle opleidingen terug voor leidinggevenden. Momenteel worden er ook specifieke opleidingen over samenwerken en leidinggeven op afstand aangeboden.

      Misschien heb je momenteel niet de ruimte om in een intensievere opleiding te investeren, maar korte en krachtige webinars, podcasts, … kunnen je ook inspiratie geven en je geest verruimen. Ontdek ze in deze mindmap en in de module Leren.

    • 6

      Laat humor en luchtigheid toe

      In tijden van crisis is er ook heel wat negatieve berichtgeving. Tijdens je online overlegmomenten met je medewerkers kun je inzetten op wat humor. Humor werkt immers als lijm in je team. Samen lachen versterkt je vertrouwensrelatie. Of lach af en toe ook eens met jezelf. Dat relativeringsvermogen trekt mensen aan.

    • 7

      Wees duidelijk en beslis

      In tijden van onzekerheid is duidelijkheid een belangrijk ankerpunt voor je team. Je kunt niet alles weten en er zijn veel onzekerheden, maar ook communiceren dat je het niet allemaal weet, geeft verduidelijking. Blijf beslissingen nemen, ook wanneer je niet alle informatie hebt.

    • 8

      Wees aanwezig

      Zorg dat je visibel bent, ook als je mekaar minder ziet. Beschouw je aanwezigheid als een teken van betrokkenheid bij je medewerkers en jullie opdracht. Jij bent ook een houvast in onzekere tijden. Je wilt nadien niet van je medewerkers horen dat je afwezig was tijdens een crisis.

    • 9

      Maak contact met je klanten

      Stimuleer je medewerkers om contact te maken met je klanten. Niet je afdeling of je product, maar je relatie met je klant is van belang. Wat willen je klanten in deze nieuwe situatie? Of wat hebben ze nodig van jullie? Hebben jij en je team daar een zicht op?

    Tips voor het digitale evaluatiegesprek

    Het jaarlijks evaluatiegesprek zou een samenvatting moeten zijn van de gesprekken die je door het jaar heen gevoerd hebt met je medewerkers. Onderstaande tips helpen je in digitale tijden.

    • 1

      Onderhoud een goed contact met je medewerkers

      Het is belangrijk om door het jaar heen een goed contact te houden met je medewerkers. In deze digitale tijden is dat minder evident, omdat er minder informele contacten zijn (in de wandelgangen, aan de koffiemachine, …). Plan daarom regelmatig een bijpraatmoment in met je medewerkers om te weten hoe het met hen gaat.

    • 2

      Geef tussentijds feedback

      Het is belangrijk om oog te hebben voor het informele praatje, maar ook om feedback te geven over de uitgevoerde taken. Geef daarom voldoende tussentijdse feedback aan je medewerkers, zo kunnen zij gericht werken aan hun resultaten en/of prestaties door het jaar heen en vermijd je dat onverwachtse zaken tijdens het evaluatiegesprek naar boven komen.

      Goed om weten: je mag als leidinggevende gerust een norm zetten. Leg uit waarom je deze momenten inplant en waarom ze belangrijk zijn. Geef mee dat je je medewerkers wil zien en dat je wil weten hoe het met hen gaat.

      Op zoek naar extra ondersteuning? Raadpleeg de mindmap 'Gesprekken voeren/feedback geven'.

    • 3

      Praktisch: zorg voor een vlot verloop

      Wees er zeker van dat zowel jij als je medewerker op een plaats zitten met een goede internetverbinding

      • Vraag aan medebewoners om op het moment van het gesprek geen zware bestanden te downloaden (online games, streamingdiensten, ...)
      • Heb je nog een internetkabel liggen? Gebruik die dan in geval van een slechte verbinding.
      • Lukt het niet om een goede verbinding op te zetten?
        • Voorzie de mogelijkheid om het gesprek te verzetten naar een ander moment.
        • Spreek uitzonderlijk af om het gesprek (bij voorkeur nog steeds digitaal) op kantoor of in een VAC-gebouw te voeren.

      Wees je bewust van je lichaamstaal

      • Zorg ervoor dat jij en je medewerker elkaar goed kunnen zien. Zet zeker de camera aan en zorg dat je gezicht, schouders en een deel van je middel zichtbaar zijn.

      Zorg voor focus tijdens het gesprek

      • Maak je agenda 15 minuten voor en na het gesprek leeg. Zo kom je niet te laat en zit je niet met je hoofd bij andere taken.
      • Sluit alle andere schermen op je computer, zodat je niet gestoord wordt door je mail of chat. Je kunt ook je meldingen (gsm, pop-ups, Teams, …) uitschakelen zodat je je medewerker de aandacht kunt geven die hij verdient.
      • Zorg ervoor dat je in een aparte ruimte zit, waar je niet gestoord wordt.
      • Lukt het niet om je thuis te focussen? Ga dan uitzonderlijk naar kantoor of een VAC-gebouw.

      Raadpleeg meer praktische tips op de webpagina ‘Digitaal samenwerken zonder stress’.

    Belangrijk: voer je een gesprek met een personeelslid met een handicap of chronische ziekte? Ga dan zeker na of er bijkomende ondersteuning vereist is voor tijdens het telewerken. Zo ja, stuur een e-mail naar onbeperktaandeslag@vlaanderen.be

    Meer informatie

    Online leeraanbod werken vanop afstand

    Als leidinggevende kun je (apart of samen met je team) gebruikmaken van een nieuw online leeraanbod dat jou en je team helpt om de uitdaging van het werken vanop afstand tijdens deze coronacrisis aan te kunnen. Je leert de problemen die hiermee gepaard gaan oplossen en de kansen die er zijn grijpen.

    E-coaching

    Als leidinggevende kun je gebruikmaken van het interne coachingaanbod voor extra ondersteuning. Ook in tijden van corona kun je hier een beroep op doen via e-coaching. Een leiderschapscoach helpt je verder tijdens  

    • een eenmalig gesprek van 1 uur
    • of een volwaardig coachingstraject met meerdere gesprekken

    Wil jij een beroep doen op een e-coach? Vul dan het online formulier in. De coördinator contacteert je na je aanvraag en koppelt je binnen 48 uur aan een e-coach.

    Goed om weten: 

    • Alle coachingstrajecten zijn gratis.
    • De gesprekken zijn strikt vertrouwelijk en confidentieel. 
    • Een coach is gebonden aan de beroepscode.
    • Lees meer over het coachingsaanbod en over hoe coaching voor leidinggevenden werkt op de webpagina ‘Leiderschapscoaches’.

    Contact

    Agentschap Overheidspersoneel 
    Herman Teirlinckgebouw
    Havenlaan 88 - bus 50, 1000 Brussel 
    managementjobs@vlaanderen.be

    Goed om weten: heb je het moeilijk? Contacteer het 'meldpunt mentaal welzijn'.