chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Leiderschapsrollen

    Om in 2020 tot de top vijf van de Europese regio’s te behoren, moet de Vlaamse overheid daadkrachtiger, met meer vertrouwen, openheid, ondernemingszin en wendbaarheid haar organisatie aansturen. Daar is op de eerste plaats een actuele stijl van leidinggeven voor nodig. Van een leidinggevende wordt verwacht dat ze leider, manager, ondernemer én coach zijn. Verschillende situaties vereisen verschillende klemtonen in rollen.

    Magazine 13 vroeg aan een aantal afdelingshoofden hoe ze de vier rollen van leiderschap vervullen en weten te combineren. Lees de getuigenis van Krista Maes (Waterwegen en Zeekanaal) en Ilse Hoet (Mobiliteit en Openbare Werken)

    Rol van de leider

    • De leider belichaamt en verkondigt helder de visie en inspireert daardoor.
    • De leider kijkt vooruit en anticipeert op ontwikkelingen in de maatschappij.
    • De leider neemt moedige beslissingen in het publiek belang.

     

    leider

    Rol van de Manager

    • De manager organiseert efficiënt en effectief de middelen om de verwachte resultaten te behalen (middelen zijn o.a. processen, structuur, budget, personeel, materiaal).
    • De manager delegeert verantwoordelijkheden tot op het laagst mogelijke niveau waardoor de autonomie van de medewerkers aangesproken wordt.
    • De manager beoordeelt objectief prestaties van medewerkers via een prestatiemanagementsysteem.
    manager

    Rol van de Ondernemer

    • De ondernemer gebruikt zijn voelsprieten om kansen voor de organisatie te detecteren.
    • De ondernemer grijpt opportuniteiten om innovatieve oplossingen voor de klant te creëren.
    • De ondernemer neemt verantwoorde risico’s en gebruikt fouten als leermomenten.
    • De ondernemer stimuleert creativiteit bij de medewerkers.
    ondernemer

    Rol van de Coach

    • De coach begeleidt en ondersteunt medewerkers om hun ambities en passies te verbinden met de organisatiebehoeften.
    • De coach stimuleert medewerkers om zich verder te ontwikkelen.
    • De coach geeft feedback aan het team en het individu.
    coach

    Instrumenten

    Bekijk het filmpje 'Leer jongleren met leiderschap'
    Bekijk de verschillende afbeeldingen: