chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Integriteitszorg Vlaamse overheid

    Het integriteitsbeleid van de Vlaamse overheid is de basis voor het vertrouwen van burgers en bedrijven in de overheid. Dat beleid bundelt de regels, normen en waarden die samen de leidraad vormen voor het dagelijkse handelen van de medewerkers van de Vlaamse overheid. Wie geeft vorm aan dat beleid? En wat omvat het precies?

    Voor wie?

    • Je bent integriteitsactor bij de diensten van de Vlaamse overheid (bijvoorbeeld: contactpersoon integriteit, vertrouwenspersoon, HR-verantwoordelijke, ankerpunt organisatiebeheersing, diversiteitsambtenaar, leidinggevende, …).
    • Je hebt interesse in het integriteitsbeleid van de Vlaamse overheid.

    Pijlers integriteitsbeleid

    Integriteit gaat om het correct omgaan met middelen en mensen door iedereen: van de organisatietop tot het operationele niveau. Die benadering van integriteit is veel ruimer dan de preventie en aanpak van corruptie en fraude. Ze vormt de basis voor het vertrouwen van burgers in de overheid. Het integriteitsbeleid van de Vlaamse overheid is daarom een combinatie van stimuleren en controleren en steunt op 3 pijlers:

    • preventie
    • controle/detectie
    • reactie/sanctie

    Aanpak binnen de Vlaamse overheid

    De coördinator Integriteitszorg werkt aan de uitbouw van een geïntegreerd en doeltreffend integriteitsbeleid van de Vlaamse overheid en coördineert een virtueel ‘Bureau Integriteit’.

    Dit Bureau Integriteit bestaat uit experten uit verschillende vakdomeinen omdat het integriteitsbeleid nauw verbonden is met werkvelden als HR, welzijn, diversiteitsbeleid en interne controle. Die bundeling van expertise zorgt voor een kruisbestuiving en een efficiënter integriteitsbeleid. Het Bureau Integriteit komt om de 8 weken samen.

    Wat zijn de kerntaken van de coördinator Integriteitszorg?

    De kerntaken van het coördinator Integriteitszorg zijn:

    • beleidsinput
    • beleidsevaluatie
    • interactie met de beleidsuitvoering
    • samenwerking tussen de verschillende integriteitsactoren van de Vlaamse overheid
    • voorzitten Bureau Integriteit
    • uitbouwen van een kenniscentrum
    • ondersteuning van de communicatie
    Wat zijn de kerntaken van het Bureau Integriteit?

    De kerntaken van het Bureau Integriteit zijn:

    • integriteitsadvies formuleren
    • integriteitsbeleid meten en evalueren
    • expertisecentrum integriteit uitbouwen
    • instrumenten voor integriteitsbeleid ontwikkelen
    • communicatie over integriteitsbeleid voorbereiden
    Wie zit in het Bureau Integriteit?

    Integriteitsbeleid is verbonden met werkgebieden zoals HR, welzijn, diversiteitsbeleid en interne controle. Het Bureau Integriteit bestaat daarom uit experten in verschillende vakdomeinen:

    naam

    functie

    Kristien Verbraeken (voorzitter)

    coördinator Integriteitszorg Vlaamse overheid

    Michiel Trippas

    Vlaamse Diversiteitsambtenaar

    Helena Coelmont

    auditor Audit Vlaanderen

    An Schelpe en Kati Devos

    preventieadviseurs psychosociaal welzijn, Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB)

    Nicole De Boeck

    afdelingshoofd Dienstencentrum Welzijn

    Jessy Van Dousselaere

    beleidsmedewerker welzijn

    Doelen en realisaties

    In 2019 zette het Bureau Integriteit een aantal belangrijke projecten verder:

    • professionalisering van de integriteitsactoren binnen de diensten van de Vlaamse overheid:
      • professionaliseringstraject contactpersonen integriteit
      • digitaal leermateriaal voor de contactpersonen integriteit
      • nieuw raamcontract voor de ondersteuning van het integriteitsbeleid
    • verzamelen, analyseren en publiceren van cijfers van de overkoepelende welzijns- en integriteitsactoren 2018 en integreren in de webpagina’s van de Bedrijfsinformatie Vlaamse overheid (BIVO)
    • lancering van de module voor contactpersonen integriteit in een dossieropvolgingssysteem
    • netwerken in binnen- en buitenland

    Regelgeving

    Contact

    Meer informatie of een vraag?
    Contacteer Kristien Verbraeken (coördinator Integriteitszorg) van het Agentschap Overheidspersoneel:

    Havenlaan 88 bus 50
    1000 Brussel
    integriteit@vlaanderen.be


    Suggesties?
    Heb je aanvullingen of een opmerking over deze webpagina? Meld je suggestie(s).