chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Vlimpershandleiding: Afwezigheden federale bepaling invoeren

    Met deze handleiding kan je afwezigheden federale bepaling invoeren.

    Vlimpersscherm 1: Afwezigheidsmutatie

    Ga naar Salarissen (GBL) > Gegevens ontvanger > Afwezigheid beheren > Afwezigheidsmutatie

    Deze afwezigheden kunnen niet worden aangevraagd door het personeelslid via Selfservice werknemer.

    1: 'Plusteken'

    • Klik op ‘Plusteken’

    2: <Verlofopname>

    • Vul bij <Verlofopname> VO_AT_CIV, MI1, MI2, PRO, SYN of %CIV, MI1, MI2, PRO, SYN

    3: <Begindatum>

    • Vul de begindatum in

    4: <Einddatum>

    • De einddatum staat automatisch op de begindatum, pas <Einddatum> eventueel aan

    5: <Periode>

    • De periode staat standaard op Volledige dag. Pas de periode eventueel aan.

    6: <Uurgedeelten>

    • <Uurgedeelten> worden enkel ingevuld als <Periode> Tijd werd geselecteerd. De uren moeten in decimalen worden ingevoerd bvb. 2u30 wordt ingevoerd als 2,5 (decimalen bekomt men door de aantal minuten te delen door 60)

    7: <Status aanvraag>

    • Als de Personeelsadministratie een afwezigheid invoert, staat <Status aanvraag> standaard op goedgekeurd.

    8: Details

    • Klik op Details
    • <Ltst bijgewerkt op> geeft de datum van de laatste wijziging aan deze afwezigheid
    • <Verwerk. Status> geeft aan of de aanvraag al dan niet werd verwerkt in de tellers
    • <Verwerkingsdatum> geeft de datum wanneer deze afwezigheid werd verwerkt in de tellers

    9: <Motivering>

    • Vul eventueel <Motivering> in om de aanvraag van de afwezigheid te motiveren

    Zowel de werknemer, de manager, de superior, de doublure(s), als de prikklokbeheerder ontvangen een elektronisch bericht bij het valideren van de afwezigheid.

    Specifieke regels zijn van toepassing om te bepalen of de periode Militaire of burgerdienst al dan niet wordt betaald door de werkgever:

    • VO_AT_MI1: deze code slaat op een periode van minder dan een volledige kalendermaand => de afwezigheid wordt betaald door de werkgever.
    • VO_AT_MI2: deze code slaat op volledige kalendermaanden => de afwezigheid wordt niet betaald door de werkgever
    Voorbeelden
    • Periode: 02/03/20XX – 06/04/20XX = > werkgever betaalt het salaris door
    • Periode: 01/03/20XX – 31/03/20XX => werkgever betaalt het salaris niet door  
    • Periode: 02/03/20XX – 06/05/20XX => werkgever betaalt het salaris van de maanden maart en mei maar niet van de maand april

    Voor contractuele personeelsleden wordt de uitvoering van de arbeidsovereenkomst geschorst gedurende de periode waarin het contractuele personeelslid militaire of burgerdienst verricht (afwezigheidscode VO_AT_SCO). Zie Vlimpershandleiding: Schorsing arbeidsovereenkomst invoeren.

    Het salaris wordt doorbetaald door de werkgever en teruggevorderd via facturatie bij een afwezigheid Syndicaal verlof.