chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Bewegen op het werk

    Als medewerker van de Vlaamse overheid is het belangrijk dat je, ook op je werk, in beweging blijft. Op deze webpagina ontdek je handige tips om regelmatig te bewegen, leer je meer over de ondersteuningsmogelijkheden die er zijn, en ontdek je het aanbod aan sportieve activiteiten in jouw gebouw.

    Voor wie?

    Waarom bewegen?

    Voldoende beweging heeft een positief effect op je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Als je elke dag 30 minuten actief bent en langdurig zitten vermijdt, dan:

    • heb je minder kans op hart- en vaataandoeningen, een hoge bloeddruk, overgewicht en diabetes type 2.
    • ontspan je meer. Dit vermindert stress en verbetert je slaapkwaliteit.

    De bewegingsdriehoek

    De bewegingsdriehoek geeft een duidelijk beeld van hoeveel beweging je nodig hebt. Ga elke dag voor een gezonde mix van zitten, staan en bewegen:

    • Vermijd langdurig zitten en sta elke 30 minuten even recht. Vergeet echter niet dat je lichaam ook rust nodig heeft, de hele dag rechtstaan is dus geen goed idee.
    • Zorg elke dag voor zoveel mogelijk beweging aan lichte intensiteit. Denk bijvoorbeeld aan rechtstaand telefoneren, rustig wandelen, lichte huishoudelijke taken of spelen met je kinderen.
    • Bouw daarnaast wekelijks extra inspanning in door 150 minuten matig intensief te bewegen. Denk bijvoorbeeld aan fietsen, stevig doorstappen of in de tuin werken. Splits je tijd op: bij voorkeur beweeg je elke dag een half uur. Je kunt dit ook vervangen door elke dag 10.000 stappen te zetten of wekelijks 75 minuten te sporten.

    Elke stap telt en levert je gezondheidswinst op. Bouw dus geleidelijk op en stel haalbare doelen voor jezelf. Lees meer op de website van het Vlaams Instituut Gezond Leven.

    Goed om weten: lang stilzitten is niet hetzelfde als fysiek inactief zijn. Mensen die veel stilzitten, kunnen toch voldoende bewegen. Ook als je elke dag een half uur matig intensief beweegt, blijft het belangrijk om niet te lang te zitten om de gezondheidsrisico’s van sedentair gedrag te beperken. 

    Wil jij weten of je te veel zit? Doe de test van het Vlaams Instituut Gezond Leven om je persoonlijk zit- en beweegprofiel te bepalen.

    Bewegen naar het werk

    Zet onderweg naar het werk of naar huis in op wat extra beweging:

    • 1

      Je komt met de fiets

      Kom je met de fiets? Dan heb je recht op een fietsvergoeding. Lees meer over de vergoeding en hoe je die aanvraagt op de webpagina ‘Fietsvergoeding’.

      Ben je op zoek naar een aangename en veilige fietsroute? Neem een kijkje op onderstaande websites:

      • Fiets je werk weg: dit is een initiatief van de Fietsersbond, de Bond Beter Leefmilieu, Radio 1 en RouteYou, met een handige routeplanner.
      • Fietsknooppunten: op deze website kun je zelf je fietsroute samenstellen.
      • Bike to work: met deze applicatie kun je een fijne fietsroute uitstippelen.

      Goed om weten: voor dienstverplaatsingen kun je ook gebruik maken van een dienstfiets via Het Facilitair Bedrijf. Lees meer op de webpagina ‘Fietsen’.

    • 2

      Je komt met het openbaar vervoer

      Maak je gebruik van het openbaar vervoer? Dan kun je de laatste meters naar je gebouw te voet afleggen. Zo bouw je beweging in aan het begin en einde van je werkdag. Als je met de bus of tram komt, kun je zelfs een halte vroeger afstappen en zo nog meer bewegen.

    • 3

      Je komt met de auto

      Kun je toch niet anders dan met de wagen naar het werk komen? Parkeer niet vlak bij de ingang, maar strek je benen na je autorit tijdens een korte wandeling naar het gebouw.

    Bewegen op het werk

    • 1

      Sta elk half uur recht of beweeg even

      Dit kan bijvoorbeeld door enkele eenvoudige bewegingsoefeningen uit te voeren die de doorbloeding stimuleren en de spieren ontspannen. Laat je inspireren door deze oefeningen.

    • 2

      Wijzig kleine dingen in je dagelijkse routine

      Zo kun je bijvoorbeeld:

      • vaker water halen (zet bijvoorbeeld geen grote kan op je bureau, maar wandel voor elk glas even naar de kitchenette)
      • af en toe staand telefoneren
      • een document staand raadplegen, bijvoorbeeld aan een halfhoge kast
      • de trap nemen in plaats van de lift (neem bijvoorbeeld de trap om naar het toilet te gaan op een andere verdieping)
      • tijdens de middag een wandeling maken
    • 3

      Werk actiever

      De kans is groot dat je eraan gewend bent om voornamelijk te zitten tijdens je werkuren. Maar het kan ook anders:

      • Maak gebruik van een zit-statafel, zodat je zittend en staand werken vlot kunt afwisselen. Lees meer over het correct gebruik van een zit-statafel.
      • Wissel zitten op je bureaustoel af met werken op een bureaufiets, als deze voorhanden is op je werkplek. Op een bureaufiets fiets je tegen een lage weerstand. Door de beweging van je beenspieren verbetert je doorbloeding, ook naar je hersenen, wat de concentratie bevordert. Blijf altijd zorgen voor voldoende afwisseling in je werkhouding: fiets dus niet de hele dag, maar wissel af met zitten, staan en bewegen.  
    • 4

      Pas je vergadergewoonten aan

      • Maak aan het begin van een vergadering afspraken over pauzes. Je kunt een beweegpauze opnemen in de agenda, zodat iedereen tijdig de benen kan strekken. Probeer tijdens de vergadering ook je zithouding regelmatig te variëren.
      • Voor kort overleg (maximaal 1 uur) met een beperkt aantal personen kun je staand vergaderen. Sommige vergaderzalen zijn uitgerust met een hoge tafel of zit-statafel. Staand vergaderen heeft verschillende voordelen. Het is niet alleen gezonder, maar het zorgt ook voor meer betrokkenheid bij de deelnemers en de vergaderingen verlopen vaak efficiënter en sneller. Als je rechtstaat, neem je namelijk minder makkelijk een passieve houding aan en ben je alerter.
      • Voor een 1-op-1-overleg of een brainstormsessie met een beperkt aantal deelnemers, is wandelend vergaderen een goed alternatief. Tijdens een wandelvergadering word je minder snel afgeleid (bijvoorbeeld door e-mails). Bovendien geeft het een boost aan je gezondheid en creativiteit, zeker als je in een groene omgeving kunt wandelen.

    Sporten op het werk

    Fitness en sportzalen

    Je kunt in 5 gebouwen van de Vlaamse overheid terecht in een fitness en/of sportzaal. In de volgende gebouwen kun je hier gratis en zonder reservatie gebruik van maken: Jacob Van Maerlant, Herman Teirlinck, Ellips, Graaf de Ferraris en Arenberg

    Sport- en beweegaanbod

    In 10 gebouwen van de Vlaamse overheid wordt er een sportaanbod voorzien door de werkgroepen ‘Gezond leven op het werk’. Denk aan lessen zumba of yoga, maar ook aan het lenen van materiaal om binnen of buiten te ontspannen, voor bijvoorbeeld voetbal of tafeltennis. Ontdek hieronder het aanbod in jouw gebouw. 

    Goed om weten: om het sportaanbod zo goed mogelijk op maat van personeelsleden te ontwikkelen, zijn de werkgroepen steeds op zoek naar enthousiastelingen om dit aanbod mee vorm te geven. Heb jij zin om hier mee je schouders onder te zetten als sportambassadeur? Hou deze webpagina dan in het oog, later dit najaar volgt meer info. 

    Wat als er geen werkgroep in jouw gebouw actief is?

    Verzamel een aantal collega’s om onderling tot enkele leuke voorstellen te komen. Spreek af om samen te gaan lopen of neem contact op met Sport Vlaanderen om materiaal te lenen of lessen aan te kopen.

    Kun je ook deelnemen aan sport- en beweegactiviteiten als je telewerkt?

    Er zijn heel wat manieren om deel te nemen aan sportactiviteiten van het werk. Ontdek sportactiviteiten of -infrastructuur in je buurt of volg live sportlessen via digitale weg.

    Je bent niet sportief en hebt niet zo’n goede conditie. Is sporten op het werk wel iets voor jou?

    Meer bewegen en sporten maakt je fitter en gezonder, je leeft er langer door en ziet er beter uit. Zelfs je levenskwaliteit gaat erop vooruit. Kies een activiteit die je fijn vindt om te doen en bouw rustig op. Zet kleine en haalbare doelen voorop en beloon jezelf wanneer je een doel hebt gehaald. Zoals je in de bewegingsdriehoek kunt zien, hoef je de lat niet te hoog te leggen. Zolang je maar iets doet, dat is wat telt.  

    Kom je er niet toe om te sporten en vind je het moeilijk om door te zetten?

    Neem een kijkje op de website van Sport Vlaanderen voor trainginstips voor beginners.  

    Deed je al heel wat pogingen om meer te bewegen en lukt het maar niet? Dan is er Bewegen op Verwijzing, een begeleidingstraject van het Vlaams Instituut voor Gezond Leven. Je krijgt een beweegplan en persoonlijk advies van een coach.   

    • Voorwaarden: alleen met een verwijsbrief van je huisarts kom je in aanmerking. Je krijgt zo'n brief als je de gezondheidsaanbevelingenniet haalt of te lang stilzit.
    • Tarief: je betaalt 5 euro per kwartier voor een individuele coach. 
    • Beweegplan: het doel van het beweegplan op maat is dat je makkelijk meer beweegt, de hele dag lang. Je kiest samen met je coach dagelijkse beweegmomenten die jij haalbaar en leuk vindt. Zo houd je het vol.

    Lees meer over Bewegen op Verwijzing op de website van het Vlaams Instituut Gezond Leven.

    Ben je verzekerd als je sport in een gebouw van de Vlaamse overheid?

    Nee, sporten is een privé-activiteit. Ook als je sport in een gebouw van de Vlaamse overheid, ben je niet verzekerd. Daarom betaal je voor veel sportactiviteiten een kleine bijdrage voor de verzekering.

    Sporten met het werk

    Sporten is leuker als je het samen doet, je houdt het dan ook langer vol. Sport Vlaanderen biedt verschillende initiatieven om samen met je team of collega’s te sporten.

    Contact

    Meer informatie of een vraag?

    Agentschap Overheidspersoneel - Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB)
    Havenlaan 88 bus 3
    1000 Brussel
    ergonomie.gdpb@vlaanderen.be


    Suggesties?
    Heb je aanvullingen of een opmerking over deze webpagina? Meld je suggestie(s).