chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Pilootproject ziektemeldingen (Het Facilitair Bedrijf)

    Bij Het Facilitair Bedrijf gebeurt de ziektemelding centraal. Medewerkers in catering en schoonmaak starten vroeg met werken en werken ook ’s avonds. De registratie van ziekte verliep niet zo vlot. Daarom werd er een centraal nummer ingevoerd dat van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat gebeld kon worden. De ziektemelding werd centraal in het systeem gebracht en stroomde zo door naar leidinggevende en HR.

    De drempel voor een ziektemelding wordt laag: medewerkers bellen telkens met iemand die men niet kent, en niet met de eigen leidinggevende.

    Aanpak

    Aanvankelijk heeft HFB aan de vakorganisaties voorgesteld om te bellen naar een centraal nummer, en om van daaruit doorverbonden te worden met de eigen leidinggevende bij wijze van test. Maar medewerkers moesten zo hun verhaal twee keer doen.

    Na die test waren de vakorganisaties akkoord om de werkwijze te wijzigen in een direct telefoontje met de leidinggevende zelf. Initieel vreesden zij dat deze leidinggevenden niet begrijpend zouden reageren op de ziektemelding. Vandaar een tweede test met deze nieuwe werkwijze bij een aantal teams. Deze wordt beoordeeld op de ervaring van de medewerkers, en op de geslaagde registratie in het systeem achteraf. Indien de evaluatie positief uitdraait, wordt deze werkwijze uitgerold naar de rest van de organisatie.

    Resultaat

    Het proefproject loopt momenteel volop.

    Omdat de afdelingen zelf hebben voorgesteld dat de leidinggevenden de ingave in Vlimpers zouden doen (i.p.v. de afdelingssecretariaten), wordt deze piste bijkomend uitgeprobeerd.

    Na evaluatie wordt bekeken of en hoe HFB dit verder uitrolt.

    Alleszins kan het positief zijn voor zowel leidinggevenden als medewerkers: leidinggevenden krijgen meer begrip, medewerkers hebben rechtstreeks contact gehad en kunnen steun krijgen van de leidinggevenden. Anders bleven ze daarover in het ongewisse.

    Bouw met ons mee aan een werkplek waar iedereen zich goed voelt

    Vragen? Bram Timperman, HR Business Partner Het Facilitair Bedrijf