chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Communiceren

    We kiezen als Vlaamse overheid voor een vlotte onderlinge communicatie. Online telefoneren, chatberichten sturen, documenten delen, videoconferenties houden en je stem laten horen door je mening te posten: het moet allemaal even soepel verlopen. We geven hier graag de drie belangrijkste communicatietools: Teams, Yammer en Outlook.

    1. Yammer: een digitaal kennisdelingsnetwerk op grote schaal

    Vergelijk het met LinkedIn, maar dan binnen de Vlaamse Overheid. Je maakt er deel uit van groepen van mensen die gepassioneerd zijn door hetzelfde topic. Ze worden samengebracht over de grenzen van entiteiten heen tot buiten de Vlaamse Overheid om:

    • direct in contact te komen met experts en collega’s die niet tot je directe team behoren en van hen snel antwoorden te krijgen op specifieke vragen;
    • algemene informatie, met uitzondering van bedrijfskritische- en persoonsgegevens, te delen en efficiënt beschikbaar te stellen, zodat deze in de hele entiteit of zelfs heel de Vlaamse overheid kan worden hergebruikt;
    • toegang te krijgen tot een bredere pool van kennis en dus beter geïnformeerde beslissingen te nemen.
    2. Teams: online ontmoetingsplaats voor je teamwerk

    De perfecte digitale ontmoetingsplaats voor je teamwerk om:

    • te zien wie er online is en verbinding te maken; 
    • een direct bericht te sturen en snel een antwoord te krijgen;
    • slim en efficiënt te vergaderen door een stem- of videogesprek te voeren met één of meer collega’s;
    • te telefoneren over het telefoonnetwerk;
    • samen te werken met collega's binnen en buiten jouw entiteit binnen een rechtstreeks teamverband;
    • samen te werken op projectbasis; en daarbinnen gemakkelijk documenten te kunnen ontwikkelen door co-creatie;
    • samenwerking te kunnen managen en taken te kunnen verdelen;
    • binnen een samenwerking of project, op thematische wijze informatie te kunnen groeperen zodat er over thema’s snel online kan gediscussieerd worden. Informatie kan worden vergaard of gecreëerd worden uit verschillende bronnen. (chat, documenten, taken, Yammer, Sharepoint, enz.) 
    3. Outlook: voor directe en doelgerichte communicatie

    Als je Teams (voor samenwerking met collega’s en anderen) en Yammer (voor open communicatie doorheen de hele organisatie) continu gebruikt, zullen er heel wat minder mails worden verstuurd! Maar toch zal Outlook nog zijn nut behouden, vooral voor:

    • Formele communicatie met leveranciers, burgers, en andere externen
    • Formele communicatie in het kader van een officiële procedure of van formele processen, waarbij mails ook als bewijsmateriaal gelden

    Samengevat: heel directe en doelgerichte communicatie

    Vragen en antwoorden