Gedaan met laden. U bevindt zich op: Problemen en oplossingen voor net-gemigreerden Maximaal Digitaal - Microsoft 365

Problemen en oplossingen voor net-gemigreerden

Hieronder vind je thematisch een overzicht van enkele nuttige weetjes, problemen en oplossingen, gesorteerd per applicatie.

Je Outlook postvak

Weetjes

  • Je mails worden in de week/het weekend voor de migratie gekopieerd naar je nieuwe Outlook-mailbox in de cloud. Als je Outlook opstart, maakt deze verbinding met je Office 365 mailbox en vind je al jouw mails terug.
  • Goed om weten: mails die nog naar je oude e-mail adres verstuurd worden, worden gewoon doorgestuurd naar je nieuwe e-mail adres. En dit nog voor heel lang. Het is natuurlijk wel een goed idee om vanaf nu je nieuwe e-mail adres voornaam.naam@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) te communiceren aan je contactpersonen.

Enkele gekende “Problemen en oplossingen”

Meestal loopt alles 100% gesmeerd bij het migreren van je mailbox naar de cloud… Maar er zijn een aantal gekende zaken die niet mee migreren en die je opnieuw zal moeten instellen.

  • Heb je in de laatste week voor het migratieweekend grote schoonmaak gehouden in je mailbox? Dan is het mogelijk dat je bepaalde, eerder verwijderde mappen of mails terug zal zien verschijnen.
  • Je adresgeheugen zal leeg zijn en zal weer opgebouwd moeten worden…. Dit adresgeheugen vult e-mail adressen aan van zodra je de eerste letters typt… Een goed idee is ook om deze adressen in je persoonlijk adresboek toe te voegen! (Meer info voor beheerders over deze auto-complete list(opent in nieuw venster))
  • Lokale gegevensbestanden (PST’s) die je via je vorige outlookprofiel had gekoppeld, zal je opnieuw moeten koppelen.
  • Rechten die je ingesteld hebt op je mailbox of kalender voor mensen die niet in hetzelfde weekend als jij migreren, zal je opnieuw moeten instellen. Dit is nodig om je collega's terug toegang te geven tot je agenda. Ook voor leidinggevenden die hun collega's mails laten sturen "in opdracht van", is dit nodig.
  • De groepsmailboxen waarop je rechten had, worden automatisch toegevoegd aan je profiel.
  • Niet-persoonsgebonden groepsmailboxen kan je (nog) niet lezen vanop je smartphone. Later dit jaar zal dit ook mogelijk zijn.
  • Andere personalisaties zoals je handtekening, doorstuurregels en snelle stappen zal je opnieuw moeten instellen.
  • Je afwezigheidsbericht (out of office) zal mee gemigreerd worden (ideaal als je net op vakantie bent tijdens de migratie).
  • Kan je niet wennen aan het feit dat je Postvak In nu twee filters bevat: Prioriteit en Overige? Dit zorgt ervoor dat eventuele spams (maar soms ook andere mails) in een gefilterde weergave "Overige" komen en niet onmiddellijk te zien zijn in je Postvak In. Lees hier hoe je dit kan deactiveren.

Je Outlook kalender

We zitten in een migratieperiode, waarin week per week mensen worden overgezet naar de nieuwe omgeving van Maximaal Digitaal.

Het is niet mogelijk om – eenmaal jij gemigreerd bent – in de agenda te kijken van mensen die nog niet gemigreerd zijn. Dat is pas terug mogelijk als ook zij gemigreerd zijn en je terug in dezelfde Maximaal Digitaal omgeving bent.

De mensen van jouw afdeling migreren normaal gezien op hetzelfde moment, dus op dat vlak is elkaars beschikbaarheid opvragen geen probleem. Maar als je vaak met mensen van andere afdelingen samenwerkt, kan dit tijdelijk lastig zijn.

Smartphones

Gebruikte je op je smartphone of tablet al apps van Office 365 (OneDrive, SharePoint, Outlook, OneNote, e.a.) dan zal je je hier opnieuw moeten aanmelden, met je nieuwe gebruikersnaam voornaam.naam@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).

Meer weetjes op Yammer

De ervaringen van entiteiten die eerder migreerden, zijn vaak heel leerzaam en brengen soms nog extra oplossingen voor specifieke problemen.

Op Yammer vind je een heel aantal tips(opent in nieuw venster).