chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Presentaties digitale studiesessies Communiceren in een superdiverse samenleving

    Hoe krijg je als overheid verbinding met heel diverse doelgroepen, zonder iemand uit te sluiten? In november en december 2020 deelden gedreven vakmensen hun ervaringen in een aantal digitale studiesessies. 

    Hier vind je de meeste presentaties, plus extra tips die deelnemers via de chat uitwisselden. Sommige presentaties zijn niet publiek en worden alleen ter beschikking gesteld van de deelnemers. 

    Startsessie: Communiceren in een superdiverse samenleving

    Donderdag 12 november 2020

    Ingrid Tiggelovend (communicatie- en sociale wetenschapper, uitgever van superdiverse kinderboeken en auteur van het boek Diversiteitscommunicatie) en Abdelkarim Bellafkih (ingenieur bij het Agentschap Wegen en Verkeer en oprichter van Free Hands en Muslinked) 

    Ingrid introduceerde het begrip diversiteitscommunicatie en besprak vaardigheden en technieken om aan geloofwaardige en verbindende communicatie te doen.  

    Abdelkarim vertelde over educatieve projecten zoals Free Hands waar hij kinderen en jongeren stimuleert om te presteren op school en over zijn professioneel netwerk ‘Muslinked’ waar minderheden professioneel zichtbaar worden en als rolmodel optreden. 

    De presentatie van Ingrid werd alleen gedeeld met de deelnemers.

    Presentatie_communiceren_in_een_superdiverse_samenleving_abdelkarim_bellafkih_20201112.pdf

    Hoe bereik je gedragsverandering bij diverse doelgroepen? 

    Dinsdag 17 november 2020

    Soumaya Zaougui (communicatie-strateeg en zaakvoerder bij Billie Bonkers) 

    Waarom werkt een campagne rond borstkankerscreening goed bij de ene groep van vrouwen maar niet bij de andere? Inzicht in het effect van communicatie op verschillende doelgroepen is cruciaal, zeker wanneer gedragsverandering het doel is van de communicatie. Hoe dringen we met onze boodschap binnen bij onze doelgroep en zorgen we voor het gewenste effect? Een inspirerende sessie met veel praktische voorbeelden van ‘nudging’: het bewust beïnvloeden van onbewust gedrag. 

    De presentatie van Soumaya werd alleen gedeeld met de deelnemers.

    Onbedoelde vooroordelen in communicatie 

    Vrijdag 20 november 2020

    Carola de Vree-van Wagtendonk (hoofd Communicatie gemeente Rotterdam) en René Romer (diversiteitsmarketingbureau Transcity) 

    Rotterdam is een van de meest superdiverse steden van Europa. Logisch dat de gemeente Rotterdam wil dat elke Rotterdammer, met welke achtergrond ook, zich herkent in de communicatie. Want alleen dan kan vertrouwen en een duurzaam onderling contact ontstaan. Maar gebeurt dat ook? Spreken we elke burger wel met evenveel respect aan? Om die vraag te beantwoorden is het afgelopen jaar onderzocht hoe de gemeentediensten Rotterdammers in beeld brengen, of populair gezegd ‘framen’. Zo werden er honderden gemeentelijke communicatie-uitingen onder de loep genomen: van socialmediapagina’s tot stadskranten, van campagnes tot speeches. Vervolgens ging de gemeente het gesprek hierover aan met een groep Rotterdammers. De uitkomst? Hoe goed onze intenties ook zijn, onbedoeld communiceren we te vaak vanuit onze eigen leefwereld, inclusief de onbewuste vooroordelen die we allemaal hebben. Is dit uit te bannen?

    Presentatie_studiesessie_onbedoelde_vooroordelen_Carola_DeVree_Rene_Romer_20201120.pdf

    Hoe haal je de beste resultaten uit focusgroepen? 

    Dinsdag 24 november 2020

    René Romer en Mahasin Tanyaui (diversiteitsmarketingbureau Transcity) 

    Diversiteitsmarketingbureau TransCity uit Rotterdam heeft sinds haar oprichting in 2003 bijna 200 focusgroepen georganiseerd met biculturele Nederlanders, en soms ook biculturele Belgen. TransCity deed dat voor overheidsorganisaties, waaronder de Koninklijke Luchtmacht, de Belastingdienst en de gemeenten Rotterdam en Den Haag, maar ook voor grote merken als Pepsi, Heineken, Rabobank, GWK Travelex, BASE Company, Unilever en nog veel meer. Hoe pak je de werving van respondenten aan? Met welke gespreksleiders behaal je de beste resultaten? Waarom kies je soms voor focusgroepen, en soms voor één-op-één gesprekken? Wanneer praat je met gemengde groepen qua etnisch-culturele  achtergronden, en wanneer niet? Stel je soms ook groepen samen die alleen uit vrouwen of alleen uit mannen bestaan? Hoe garandeer je dat je  vragen stelt die aansluiten op de belevingswereld van de gespreksdeelnemers? 

    Presentatie_hoe_haal_je_de_beste_resultaten_uit_focusgroepen_Rene_Romer_Mahasin_Tanyaui_20201124.pdf

    Een echt diversiteitsbeleid als voorwaarde voor authentieke communicatie  

    Donderdag 26 november 2020

    Geertje De Ceuleneer (coördinator en beleidsadviseur diversiteit VRT)

    Diversiteit op de VRT bespeelt minstens zes thema’s en de kruispunten daarvan: migratie, geslacht, handicap, ouderen, mensen in armoede, geaardheid. De projectaanpak met actieplannen, meten en evalueren maakt dat het resultaat stilaan zichtbaar wordt. Een grondige aanpak is de voorwaarde om geloofwaardig te communiceren. Als je het niet meent en alleen voor de schijn wat nieuwe prentjes kiest, dan val je door de mand. Een echt beleid als basis voor authentieke communicatie dus. 

    Presentatie_een_echt_diversiteitsbeleid_voor_authentieke_communicatie_Geertje_DeCeuleneer_20201126.pdf

    Hoe toegankelijk is je communicatie in een diverse samenleving?  

    Dinsdag 1 december 2020

    Ilse Thyssen (Vlaamse Gemeenschapscommissie), Eric Goubin (senior researcher Thomas More), Yao Issifou (Agentschap Integratie en Inburgering), Ludwig Willaert (Centrum voor Basiseducatie Brusselleer) 

    Hoe evalueer je hoe 'inclusief' je digitale en gedrukte communicatiemiddelen zijn? Samen met Brusselse partners ontwikkelden de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en Thomas More hogeschool een methodiek. Een checklist hielp om de communicatieproducten te screenen op allerlei indicatoren. Daarnaast organiseerden ze groepsgesprekken met de doelgroepen. Met de resultaten gaan de VGC en andere Brusselse organisaties aan de slag om hun communicatiekanalen nog inclusiever te maken. De methodiek is ook beschikbaar voor andere organisaties. https://www.vgc.be/subsidies-en-dienstverlening/samenleven/toegankelijke-communicatie 

    Presentatie_hoe_toegankelijk_is_je_communicatie_in_een_diverse_samenleving_Ilse_Thyssen_20201201.pdf

    Presentatie_hoe_toegankelijk_is_je_communicatie_in_een_diverse_samenleving_Eric_Goubin_20201201.pdf

    Presentatie_hoe_toegankelijk_is_je_communicatie_in_een_diverse_samenleving_Ludwig_Willaert_20201201.pdf

    Presentatie_hoe_toegankelijk_is_je_communicatie_in_een_diverse_samenleving_Yao_Issifou_20201201.pdf

    NIVEA? Nooit Invullen Voor Een Ander! Methodisch luisteren naar de doelgroep 

    Vrijdag 4 december 2020

    Ingrid Tiggelovend (auteur Diversiteitscommunicatie en coördinator Studio Sesam) 

    Alle communicatie begint en eindigt met connectie maken met de doelgroep. Als we de doelgroep niet begrijpen, bereiken we hen niet. Begrijpen en aanvaarden mensen jouw communicatieboodschap? Welke betekenis wordt er aan beelden gegeven? Culturele, sociale en persoonlijke codes beïnvloeden de manier van lezen en kijken. Laagdrempelig onderzoek, ook naar beeldmateriaal, biedt een unieke kans om het eigen referentiekader te overstijgen en aansluiting te vinden bij een diverse doelgroep. 

    De presentatie van Ingrid werd alleen gedeeld met de deelnemers.

    Tips van de deelnemers aan elkaar via de chat (alle sessies)

    De deelnemers aan de digitale studiesessies wisselden ook tips uit via de chat. Hier vind je een compilatie:

    20201211_TipsDeelnemersStudiesessiesCommunicerenInSuperdiverseSamenleving.pdf