chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Prikklok en regularisaties

    Elk departement en agentschap bepaalt zelf of ze nog met het prikkloksysteem willen werken. De Vlaamse overheid wil echter tegen 2020 de principes rond Plaats- en Tijdsonafhankelijk Werken (PTOW) volledig in de praktijk invoeren. Hierdoor wordt het gebruik van de prikklok afgebouwd. De informatie op deze webpagina is relevant voor gebruikers van de prikklok.

    Prikklok

    Gebruikers prikklok

    Slechts een beperkte groep personeelsleden bij de diensten van de Vlaamse overheid werkt nog met de prikklok. Je departement of agentschap bepaalt dit zelf. Raadpleeg je arbeidsreglement of contacteer je HR-verantwoordelijke voor alle afspraken.

    Werking prikklok

    Werk je met de prikklok? Dan moet je met je badge je aan- en afwezigheden registreren:

    • bij aankomst
    • bij vertrek
    • bij het verlaten van het gebouw voor de middagpauze, een vergadering of dienstopdracht

    Geplande afwezigheden zoals bijvoorbeeld jaarlijks verlof, telewerk, dienstvrijstellingen, … registreer je op voorhand in Vlimpers.

    Wanneer is je aangevraagde afwezigheid zichtbaar op de prikklok?

    Afwezigheden die je via Vlimpers aanvraagt of wijzigt en die voor 17 uur in Vlimpers worden behandeld of goedgekeurd, zijn de volgende dag voor de middag zichtbaar op de prikklok.

    Uitzondering: de registratie van onderstaande aan- en afwezigheden gebeurt met vertraging waardoor dit de volgende dag nog niet zichtbaar is:

    • ziekte
    • uitzonderlijk werken
    • deeltijdse prestaties wegens ziekte

    Regularisaties

    Wat zijn regularisaties?

    Vergeten te prikken, een treinvertraging of een wijziging in je werkrooster worden niet automatisch bijgewerkt in de prikklok. Dit zijn regularisaties die je moet rechtzetten.

    Regularisaties in continudienst

    Als je werkt met de ‘Harmony-planningsmodule’, krijg je tijd tot de 14e dag van de volgende maand voor het aanvragen van realisaties in de planningsmodule. Op die dag wordt immers de planning verantwoord en kunnen regularisaties niet meer verwerkt worden. Rechtzettingen na de 14e moet je aanvragen aan het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA).

    Hoe regularisatie aanvragen?

    Je departement of agentschap werkt met Vlimpers Tijd

    Regularisatie aanvragen voor departementen en agentschappen die werken met ‘Vlimpers Tijd’. Raadpleeg je arbeidsreglement of contacteer je HR-verantwoordelijke voor alle afspraken. 

    Opgelet: priktijden zijn pas de volgende dag na 10 uur zichtbaar. Houd hiermee rekening voor het indienen van je regularisaties.

    • 1

      Vraag goedkeuring aan je leidinggevende

    • 2

      Vraag aan in Vlimpers

      Je vraagt de aanpassing van de prikklok aan in Vlimpers Tijd. Mogelijke codes zijn:

      • ‘UITZ_gewerkt’: voor compensatie uitzonderlijk werken
      • ‘In_uit_boeking vergeten’: voor vergeten te prikken
      • ‘DR_extra prestaties’: voor prestaties buiten randtijd maar onder het dagmaximum van 9 uren.
      • ‘DR_prestaties boven dagmax’: voor prestaties boven het dagmaximum van 9 uren.

      Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke. In dit geval vervalt stap 3.

    • 3

      Bezorg de goedkeuring van je leidinggevende aan het DCPA

      Je bezorgt de goedkeuring van je leidinggevende zo snel mogelijk aan het DCPA via het Vlimpers contactformulier (als bijlage van je ‘case’).

    Je departement of agentschap werkt niet met Vlimpers Tijd

    Regularisatie aanvragen voor departementen en agentschappen die niet werken met ‘Vlimpers Tijd’. Raadpleeg je arbeidsreglement of contacteer je HR-verantwoordelijke voor alle afspraken.

    Opgelet: priktijden zijn pas de volgende dag na 10 uur zichtbaar. Houd hiermee rekening voor het indienen van je regularisaties.

    Regelgeving

    Contact

    Meer informatie of een vraag?

    Suggesties?

    Heb je aanvullingen of een opmerking over deze webpagina? Meld je suggestie(s).