chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Programma gedetailleerd

    Verwelkoming en voorstelling programma

     

    Rita Hauchecorne, Staflid departement EWI, verzorgde de verwelkoming en de voorstelling van het programma in het auditorium van het Consciencegebouw (presentatie).

     

    Principe van de aangeboden sessies 

    In de sessies (maximum 60 min) gingen we samen op zoek naar wat ons energie en zin geeft om gemotiveerd aan het werk te blijven. 

    De sessies werden aangeboden in 4 rondes (de uren vind je in het programma), de meeste sessies hadden een beperkt aantal keer plaats. Hieronder vind je na elke sessienaam de aanduiding in welke ronde(s) de sessie aangeboden werd en wat soort sessie het was (doesessie, informatieve sessie,...).

    Je kan het overzicht ook downloaden ( schematisch overzicht .). . 

     

    Onderwerpen van de sessies

    Ik kies voor mijn talent?
    Doesessie - ronde 1 en 2

    In deze workshop gaan we op zoek naar je talenten en zien we hoe we deze verder kunnen ontwikkelen en inzetten. 


    Hilde Robbeets
    Adviseur Leren, AgO

     

    Aantal deelnemers: 37

    2 sessies

     

    Verslagen

    Ppt

    Gezocht en gevonden : een nieuwe jobinhoud
    Informatieve sessie - ronde 1 en 2

    Gerda Van den Dries (VRT) vertelde over haar ervaring bij haar zoektocht naar een andere werkinhoud en gaf tien basisregels mee om werk te maken van je werk.

     

    Aantal deelnemers: 37

    2 sessies

     

     

    Verslagen

    Ppt

    Gerda Van den Dries (VRT) is loopbaancoach en begeleidt medewerkers die niet meer gelukkig zijn in hun job of zich vragen stellen over hun loopbaan.  

    Past telewerken/PTOW bij mijn functie?
    Doesessie - ronde 3

    Uit een bevraging bij ervaren werknemers van de Vlaamse overheid blijkt dat telewerken de maatregel is die het meest kan bijdragen om gemotiveerd te blijven tot het einde van de loopbaan.

    In deze doe-sessie gingen we na of dat kan voor jouw takenpakket. Wat heb jij nodig om efficiënt op een andere locatie te kunnen werken? Welke afspraken maak je met je leidinggevende en je collega’s over bereikbaarheid, permanentie en opvolging van je werkzaamheden? En hoe sluit dat aan bij het beleid binnen jouw entiteit?


    Gerda Serbruyns,
    P&O-adviseur, AgO 
    Projectleider retentiebeleid  

     

     

    Aantal deelnemers: 35

    1 sessie

     

     

    Verslagen

    Ppt

    Blijven werken aan je ontwikkeling
    Informatieve sessie - ronde 1

    Hoe kun je blijven leren? Laat je leiden door de brede waaier aan opleidingen door een AgO-medewerker. In het vernieuwde aanbod voor leidinggevenden spelen we in op de verschillende uitdagingen waar de leidinggevende mee te maken krijgt. Medewerkers vinden o.m. opleidingen om hun werk efficiënter aan te pakken. Zoek in het aanbod wat jij nodig hebt en krijg een antwoord op al je vragen.


    Patricia Van den Bossche
    Adviseur Leren, AgO 

     

    Aantal deelnemers: 42

    1 sessie

     

    Verslagen

    Ppt

    Professionele uitstraling
    Interactieve sessies van twee uur - ronde 1 en 3

    Hoe professioneel je overkomt bij anderen wordt ook bepaald door je uiterlijk en in het bijzonder door jouw kleding. Naast de stijl van de kleding heeft de keuze van de ‘juiste’ of ‘foute’ kleuren een zeer grote impact op de uitstraling. De kleur van je ogen, je huid en je natuurlijke haarkleur bepalen welke kleuren van kleding het best bij je passen. Aan de hand van analysedoeken zoeken we uit welk kleurtype jij bent: zomer-, lente, herfst- of wintertype.

    Aan de deelnemers: liefst weinig make-up dragen, anders geeft de analyse een vertekend beeld. (zeker geen fond de teint dragen)

     

    Aantal deelnemers: 16

    2 sessies van 2 uur

     

    Verslagen

    Inleiding

     

    Ann Kenis startte haar loopbaan als regioverpleegkundige bij Kind en Gezin. Sinds haar bijkomende studies Communicatiemanagement, werkt ze als account communicatieprojecten op de Dienst Communicatie van Kind en Gezin.

    Talent motiveert! Voor leidinggevenden
    Interactieve sessies - ronde 3 en 4

    Collega’s werken met meer goesting en efficiëntie als ze kunnen doen wat ze willen en op de manier die hen het best ligt. Het is een kunst om ervoor te zorgen dat dit ook hun job wordt. Coachend leidinggeven en talentbeheer kunnen je daarbij helpen als leidinggevende.

     

    Aantal deelnemers: 42

    2 sessies

     

    Verslagen

    Ppt

    Guy Geerens (Kind en Gezin) is coördinator Duurzaam Personeelsbeleid en interne coach. Guy bouwde zijn loopbaan uit binnen bijna alle HR-facetten, zowel in privébedrijven als de Vlaamse overheid. Hij is vooral geïnteresseerd in ontwikkeling, talentbeheer en leiderschap. Sinds ruim anderhalf jaar is hij ook interne en teamcoach van de Vlaamse overheid.

    Burn-out beleid: een actieplan voor de Vlaamse overheid. (voor leidinggevenden)
    Informatieve sessies - ronde 2 en 4

    Kampt de Vlaamse overheid met steeds meer ‘opgebrande’ collega’s? Wij voerden een onderzoek naar de aanwezigheid van burn-out in onze organisatie, en stellen jullie nu graag het actieplan voor. De sessie focust m.a.w. op burn-out vanuit beleidsmatige invalshoek. Hoe kan burn-out op organisatieniveau opgenomen worden? Met deze sessie richten we ons op leidinggevenden die meewerken aan het omzetten van het beleid en actieplan op de werkvloer, en medewerkers die geïnteresseerd zijn om hier meer over te vernemen. Meer informatie vind je in het interview in het personeelsblad 13

    Annelies Antheunis, beleidsmedewerker

    Welzijn op het Werk

     

    Aantal deelnemers: 31

    2 sessies

     

    Verslagen

    Ppt

     

     

    Leidinggeven op afstand (voor leidinggevenden)
    Interactieve sessie - ronde 2 en 4

    Thuiswerken, telewerken …. leidinggeven verloopt dan ook een stuk virtueel. Hoe bouw je een vertrouwensband op? Hoe kan je resultaten opvolgen? Hoe kan je ervoor zorgen voor een hecht team als iedereen twee dagen per week kan telewerken? Tijdens deze sessie wisselen Joke en Patricia ervaringen uit om medewerkers die op een andere plaats werken te leiden en te begeleiden.

     

    Aantal deelnemers: 28

    2 sessies

     

    Verslagen

    Ppt

    Joke Pillet en Patricia Van Reet werken als teamleider en afdelingshoofd bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten in een afdeling die al 15 jaar ervaring heeft met telewerk.

    Samenwerken in een divers team
    Interactieve sessie - ronde 1

    Wat is de meerwaarde van een divers team? Samenwerken in een divers team lijkt vanzelfsprekend. En vraagt het een specifieke vaardigheid om in een divers team te werken? Veerle Depauw gaat op zoek naar de antwoorden door deze vragen aan u en aan een ervaringsdeskundige voor te leggen.

    Veerle Depauw (dienst diversiteitsbeleid, dBZ)

     

    Aantal deelnemers: 19

    1 sessie

     

    Verslagen

    Ppt

    Werken met een auditieve beperking
    Interactieve sessie - ronde 2

    Op welke dienst kun je een beroep doen als je een probleem hebt met je gehoor? Wat is de bestaande aanpak voor mensen op de werkvloer van de Vlaamse overheid die met een auditieve beperking werken? Wat is een integratieprotocol en voor wie is dit? Samen met getuigenissen en Christina Vogt (dienst Diversiteitsbeleid) gaan we op zoek naar wat je zelf kunt doen als je eigen gehoor achteruit gaat. Waarmee kan je in rekening houden als je inclusief wilt werken zodat collega’s met een auditieve beperking ook professioneel goed kunnen functioneren?

    Christina Vogt (dienst Diversiteitsbeleid, dBZ)

     

     Aantal deelnemers: 8

    1 sessie

     

    Verslagen

    Ppt

     

    Werken met een visuele beperking
    Interactieve sessie - ronde 3

    Op welke dienst kun je een beroep doen als je een probleem heeft met je ,zicht? Wat is de bestaande aanpak voor mensen op de werkvloer van de Vlaamse overheid die met een visuele beperking werken? Wat is een integratieprotocol en voor wie is dit? Samen met getuigenissen en Christina Vogt van AgO (dienst Diversiteitsbeleid) gaan we op zoek naar wat je zelf kunt doen als je eigen zicht achteruit gaat. Waarmee kan je in rekening houden als je inclusief wilt werken zodat collega’s met een visuele beperking ook professioneel goed kunnen functioneren.

    Christina Vogt (dienst Diversiteitsbeleid, dBZ)

     

    Aantal deelnemers: 8

     1 sessie

     

    Verslagen

    Ppt

    Mindful werken
    Doesessies - ronde 1, 2, 3 en 4

    Hoe kom je tot rust in een stresserende werkomgeving? Hoe kun je mindfulness toepassen in het omgaan met werkdruk en stress?

     

    Aantal deelnemers: 48

    4 sessies

     

    Verslagen

    Ppt

    Info

    Greet Roels is beleidsmedewerker bij het Agentschap voor Binnenlands Bestuur. Ze is opgeleid als mindfulnesstrainer en geeft regelmatig sessies rond mindfulness om mensen hierrond te inspireren.

    Hoe laad je je batterijen op?  
    Interactieve sessies - ronde 1 en 3

    Hoe herken je als je batterijen leeg of vol zijn en hoe vermijd je dat je batterijen leeglopen? Kun je een burn-out voorkomen? Wat kun je zelf doen en wat mag je van je werkgever verwachten?

     

     

                   Aantal deelnemers: 37

    2 sessies

     

    Verslagen

    Ppt

    Schema

    De sessie werd verzorgd door Wim Vanmol,Verpleegkundige/Centraal vertrouwenspersoon van de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming.

    Sociale Dienst
    Informatieve sessie - ronde 2

    Sociale Dienst: Niks voor mij… Of toch? Interactief programma rond de werking van de sociale dienst

       

    Els Geebelen en Willy Wiets

    (Sociale Dienst, AgO)

     

     

    Aantal deelnemers: 30

    1 sessie

     

     

    Verslagen

    Ppt

     

    Skype
    IT-sessie - ronde 1 en 2

    Het nieuwe werken houdt ook nieuwe vormen van communiceren in. Sommige collega’s doen het al jaren, maar vele anderen zijn nog niet vertrouwd met het Skypen. Ontwikkel je hier ook in, en trakteer jezelf op een Weetje Skype. Lars Hegemann leerde ons de do’s en de don’ts van het Skypen. Jullie krijgen ook de kans om zelf te oefenen.

    Ter voorbereiding: eigen account aanmaken op Skype en login meebrengen.

    Lars Hegeman
    Adviseur Leren (AgO)

     

    Aantal deelnemers: 16

    2 sessies

     

    Verslagen

    Ppt

    Twitter
    IT-sessie - ronde 3 en 4 (beide sessies volzet)

    In deze sessie geeft hij een basisintroductie voor twitter, de microblog. De deelnemers maken samen een account aan en zetten de eerste stappen om een volwaardig account te hebben. De voor- en nadelen van het
    gebruik privé en uiteraard ook werkgerelateerd worden toegelicht.. Aan het einde van de sessie kun je een tweet sturen over #zinja.

    Veerle Van den Broeck (redactie 13) en Jasper Van Biesen (dep OV)

     

     

    Aantal deelnemers: 16

    2 sessies

     

    Verslagen

    Ppt Veerle

    Ppt Jasper

     

    Werken met sociale media
    IT-sessie - ronde 1 en 4

    Deze sessie is geschikt voor collega’s die gebruik maken van klassieke communicatiekanalen om hun boodschap te verspreiden en die hun bereik willen vergroten via sociale media.

    Van Biesen Jasper (dep OV)

     

    Aantal deelnemers: 47

    2 sessies

     

    Verslagen

    Ppt

    Lync
    IT-sessie - ronde 3

    Collega’s van het departement WSE gaven een toelichting en delen hun ervaringen met LYNC, inclusief een verbinding tussen 2 gebouwen (Conscience en Ellips). Ze tonen ook hoe ze samen werken aan documenten … Deze sessie is vooral interessant voor wie al met LYNC werkt.

     

    Kim De Paepe (dWSE)

     

    Aantal deelnemers: 10

    1 sessie

     

     

    Verslagen

    Ppt

    Flyer

    Bekijk de flyer van het Zin?Ja!-netwerk hier .