chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Raad van beroep DVO

    Op zoek naar meer informatie over hoe je beroep instelt? Of ben je benieuwd hoe de raad van beroep binnen de Diensten van de Vlaamse overheid werkt? Op deze webpagina vind je alle details gebundeld.

    Beroep instellen

    Ga je als statutair personeelslid niet akkoord met

    • de einduitspraak onvoldoende of de eindbeslissing loopbaanvertraging in het kader van je jaarlijkse evaluatie
    • een tuchtstraf.

    Dan kun je binnen 15 kalenderdagen na ontvangst van de beslissing een gemotiveerd beroep instellen bij de raad van beroep.

    Ook tegen een schorsing in het belang van de dienst kan je beroep instellen. Dit kan slechts na de termijn van 15 kalenderdagen vanaf de ontvangst van de beslissing.

    Bezorg het beroepschrift ofwel via raadvanberoep@vlaanderen.be, ofwel via aangetekende brief of door afgifte tegen ontvangstbewijs op het adres: 

    Raad van beroep van de Diensten van de Vlaamse overheid
    t.a.v. het secretariaat
    Havenlaan 88 - bus 31

    1000  BRUSSEL

    Werking van de raad van beroep

    Twee kamers

    Binnen de diensten van de Vlaamse overheid bestaat er een raad van beroep. Deze raad van beroep telt twee kamers:

    1. De eerste kamer neemt kennis van elk beroep dat de ambtenaar of de ambtenaar op proef instelt tegen de uitspraak van een tuchtstraf of een schorsing in het belang van de dienst.
    2. De tweede kamer neemt kennis van elk beroep dat:
      • de ambtenaar op proef instelt tegen de beslissing tot ontslag of tot terugplaatsing (enkel voor proeftijden die zijn aangevangen voor 1 juni 2019);
      • de ambtenaar instelt tegen de evaluatie onvoldoende en tegen de beslissing tot loopbaanvertraging.

    Voorzitters

    Enkele magistraten zijn aangesteld als voorzitters van de raad van beroep bij de diensten van de Vlaamse overheid: zie hiervoor het ministerieel besluit van 24 februari 2006 houdende aanstelling van de voorzitters van de raad van beroep bij de diensten van de Vlaamse overheid, zoals gewijzigd bij het ministerieel besluit van 31 oktober 2006, het ministerieel besluit van 10 juli 2013 en het ministerieel besluit van 19 juli 2019.

    Secretariaten

    De secretariaten van de drie kamers van de raad van beroep zijn ingericht bij het Agentschap Overheidspersoneel. Volgende personen binnen het Agentschap Overheidspersoneel werden aangesteld tot secretaris:

    • Frieda Van Roost
    • Sophie Steyaert
    • Matthias Roman
    • Gwendoline Van Der Stichel
    • Katelijn Vanzegbroeck
    • Sophie Aerts
    • Annelies Troost
    • Roel Van Rampelberg
    • Elise Ooms

    Informatie voor HR-verantwoordelijken

    Nieuwe overheidsassessoren voor raad van beroep gezocht

    Het secretariaat van de raad van beroep zoekt nieuwe overheidsassessoren. Als HR-businesspartner krijg je mogelijks de vraag om assessoren aan te leveren vanuit jouw organisatie. Om je te helpen bij die zoektocht, ontvang je in de week van 7 juni een uitgewerkt profiel van de assessor.

    De leden van het voorzitterscollege ontvangen de officiële oproep per e-mail van Peter Rabaey, administrateur-generaal AgO.

    Vragen? Contacteer Annelies Troost via annelies.troost@vlaanderen.be.

    Documenten

    Contact

    Meer informatie of een vraag?
    Contacteer de raad van beroep via raadvanberoep@vlaanderen.be.