chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Aanleiding

    Facebook is recent veroordeeld omwille van het overmatig verzamelen van persoonsgegevens op andere kanalen en dit tevens zonder duidelijke toestemming van de gebruikers. Ook sommige overheidskanalen gebruiken de Facebook-pixel. Met de veroordeling raden we àlle overheden en àlle entiteiten van de Vlaamse overheid aan om hun site of kanaal te screenen op de Facebook-pixel of gelijkaardige oplossingen, en om die technologie niet langer te gebruiken.

    Facebook is in beroep gegaan dus de uitspraak van de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg in Brussel kan nog hervormd worden.

    Dit document is een voorbode voor een bredere en meer omvattende richtlijn die in opmaak en onderzoek is over het gebruik van plug-ins en derdepartij-oplossingen. Door de actualiteit van de Facebook-pixel, bekijkt deze richtlijn specifiek die case.

    Wat is de Facebook Pixel en waarvoor dient het?

    Facebook heeft de “Facebook Pixel” als product in de markt gezet om het effect van campagnes te meten. Hebben mensen op een bepaalde advertentie geklikt of hebben ze effectief product X aangevraagd nadat ze op de campagne geklikt hebben? De Facebook pixel geeft de mogelijkheid om dat exact te meten op een heel eenvoudige manier, en die wordt vooral door private bedrijven veel gebruikt (zoals webshops) om gericht advertenties aan de juiste personen te kunnen sturen (bv mensen die de afgelopen 24 uur op mijn site zijn geweest krijgen reclame van mijn webshop en andere mensen niet). In hoofdzaak kan de pixel gebruikt worden om de effectiviteit van een bepaalde campagne te kunnen meten en met die gegevens de campagne bij te sturen.

    Naast de Facebook Pixel is er ook een Facebook SDK beschikbaar die ontwikkelaars meer tracking-mogelijkheden biedt. Al deze oplossingen zetten een cookie van Facebook op de computer van de bezoeker.

    Uit het recente vonnis blijkt nu dat Facebook onvoldoende transparant is geweest aan de websitebeheerders die de pixel plaatsten op hun kanaal, en aan de gebruikers van deze websites welke informatie Facebook daarmee verzamelde en wat ze met die informatie deed.

    Ook overheden voeren digitaal campagnes, onder meer op Facebook. Als er op een overheidswebsite zo’n Facebook pixel te vinden is, is dat vaak nog een gevolg van een communicatiecampagne die ze recent gevoerd hebben, en waar ze het effect van wilden meten. Ook die overheden zelf wisten op dat moment vaak niet dat Facebook meer informatie zou verzamelen over de gebruikers dan nodig was om het effect van een campagne te meten.

    De Facebook Pixel kan ofwel bewust worden toegevoegd aan een website, of eerder onbewust en onbedoeld omdat het meekomt met de installatie van een andere derdepartij plug-in.

    Advies

    Naar aanleiding van de Facebook case raden we overheden aan om:

    • De websites die ze beheren, te inventariseren en na te kijken of de sites de Facebook Pixel of aanverwante oplossingen zetten.
    • Indien ze beschikken over de Facebook pixel, om deze te verwijderen

    Hoe uw website screenen

    Om na te kijken of uw website beschikt over de Facebook Pixel of een andere cookie van Facebook, kan u in uw browser nakijken of de site een Facebook Pixel of cookie zet.

    In Chrome bestaat er ook een extensie van Facebook, de Facebook Pixel Helper, om na te kijken of de Facebook Pixel goed werkt op uw website. U kan diezelfde extensie gebruiken om na te kijken of er een pixel op de website te vinden is. URL van deze extensie: https://chrome.google.com/webstore/detail/facebook-pixel-helper/fdgfkebogiimcoedlicjlajpkdmockpc

    Voorbeeld van Vlaanderen.be met score van Facebook Pixel Helper: 

    Vlaanderen.be Facebook Pixel Helper

    Hoe te verwijderen

    Advies mbt de vier oplossingen van Facebook “groep”: 

    • Facebook Pixel: verwijderen
    • Facebook SDK: verwijderen
    • Facebook plug-in: verwijderen
    • Instagram feed: verwijderen

    Andere oplossingen worden verder onderzocht. 

    Als u gevonden heeft hoe de Facebook Pixel op uw website is gezet, kan u allereerst de programmacode van de site halen of de plug-in schrappen. Echter betekent dit niet dat de gebruikers die beschikken over de Facebook cookie, die gezet is door de Pixel, ook niet langer door Facebook gevolgd kunnen worden. U heeft daarmee dus enkel voorkomen dat er nieuwe gebruikers ook een cookie krijgen als een gevolg van de Facebook Pixel.

    Wat met andere cookies?

    Cookies en pixels op websites hoeven op zich geen probleem te vormen, ze horen bij een goede werking van internetsites en toepassingen. Hoe de cookies gebruikt worden, kan potentieel de rechten op privacy en persoonsgegevensbescherming aantasten. Uiteraard bestaat er een wettelijk kader dat elke entiteit dient te volgen. Dit wettelijk kader is met het oog op de e-privacy verordening die Europees in voorbereiding is, ook nog in evolutie. Ook daar raden we alle entiteiten van de overheid aan om goed te kijken welke cookies hun websites zetten en om de evoluties op wettelijk vlak goed te volgen.

    Specifiek mbt cookies en de informatie- en toestemmingsplicht, verwijzen we naar het Sjabloon cookiebeleid.

    Specifiek naar het gebruik van Google Analytics en de cookie, verwijzen naar de handleiding Hoe Google Analytics privacy-vriendelijk te configureren.