chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    SEO staat voor 'Search Engine Optimization' of zoekmachineoptimalisatie. Concreet betekent dat alles wat je kan doen om je webpagina’s beter leesbaar te maken voor zoekmachines. Zo zorg je ervoor dat je site goed scoort in de ‘organische’ of niet betalende zoekresultaten van een zoekmachine. Maar het is minstens even belangrijk om goeie teksten te schrijven met de trefwoorden en trefwoordcombinaties die relevant zijn voor jouw doelpubliek.

    Dé basis

    De basisregels zijn eenvoudig: schrijf betekenisvolle, toegankelijke teksten voor je doelpubliek, niet voor zoekrobots. Maak je pagina's snel scanbaar door te werken met een duidelijke structuur. En start altijd met je kernboodschap die je verder op de pagina uitwerkt.

    Word gevonden dankzij goede inhoud en actuele technologie

    Natuurlijk wil je dat je pagina's goed scoren in zoekresultaten. De inhoud van je site optimaliseren voor zoekmachines doe je op meer dan één niveau: 

    • inhoudelijk: zonder goede inhoud geen zoekmachineoptimalisatie, maar wat is goede inhoud? 
    • op je eigen site: het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je website technisch in orde is. Aansluiten bij het webplatform Vlaanderen garandeert je alvast een site die SEO-proof is 
    • vanop andere sites: links naar je website, shares, likes en vermeldingen op social media hebben allemaal een invloed op hoe goed je scoort

    Hoe kan je inhoudelijk optimaliseren?

    Houd bij de redactie van nieuwe pagina's of het herwerken van bestaande pagina's rekening met de volgende tips:

    • Doe onderzoek naar zoekwoorden en werk je pagina's bij op basis van de zoekwoorden die het meeste worden gebruikt bij zoekopdrachten naar informatie op je site.
    • Verbeter de indexeerbaarheid van je pagina's door met een duidelijke paginastructuur te werken. Werk je met de webcomponenten in het Webplatform, dan wordt dit al grotendeels aangepakt.
    • Versterk de autoriteit van je pagina's door een correcte, evenredige verdeling te maken tussen de links vanop andere pagina's binnen je site en links vanop pagina's op andere sites.
    • Benadruk het engagement van je doelpubliek door aan sociale promotie te werken. Dat doe je door via socialemediakanalen te (laten) linken naar je pagina's. 

    Hoe kan je technisch optimaliseren?

    Voor een redactie zijn de technische optimalisaties eerder beperkt. Er ligt immers al veel vast in de vooraf gedefinieerde templates en de opties van het Content Management Systeem (CMS). Wie aansluit op het Webplatform kan erop rekenen dat we alle technische vereisten afvinkten om zo goed mogelijk te scoren in zoekmachineresultaten. 

    <title> tag

    Alle zoekwoorden in de paginatitel krijgen een bijzonder hoog gewicht in de zoekresultaten, en ze bepalen voor een stuk ook het doorklikgedrag. Logisch dat gebruikers sneller doorklikken als de titel de woorden bevat die hij zoekt. Help je gebruikers dus op weg en zorg ervoor dat je <title> tag:

    • de belangrijkste zoekwoorden bevat, en zet die zoveel mogelijk vooraan
    • uniek is binnen de site, dat er dus geen pagina's zijn met dezelfde titel
    • maximaal 55 tekens telt (inclusief de ‘signature’: “inclusief Vlaanderen.be” is dat dus 40 tekens netto
    • voldoende betekenisvol is en goed werkt in browser tabs, browser bookmarks en in sociale media

    <meta description> tag 

    De <meta description> tag is als de korte intro van de inhoud op je pagina. Dit is het stukje tekst dat wordt getoond in de zoekresultaten onder de titel. De meta description kan bevestigen dat de gebruiker heeft gevonden wat hij zocht. Let erop dat je meta description:

    • tussen de 150 en 300 karakters telt
    • de beste samenvatting bevat van de inhoud op je pagina
    • de gebruiker aanzet tot doorklikken en verder lezen doordat je bevestigt wat er in de title tag staat 

    Test je tekst

    Pagina's die je zelf schrijft, kan je moeilijk objectief beoordelen. Maar een extra paar ogen zien altijd meer. Vooraleer je publiceert, laat een collega je pagina een paar seconden bekijken en vraag of hij/zij snapt waar het over gaat. Of haal alle tekst weg en laat alleen de kopjes staan, is het dan nog duidelijk waar het over gaat?

    Tot slot: je werk is nooit af. Update je site regelmatig met relevante content. Blijf ook linken van een naar je pagina's om je site 'levend' te houden en Google alert te houden. 

    Waarop beoordelen zoekmachines je site? 

    Zoekmachines, zoals Google, baseren zich op de volgende elementen om te beslissen op welke plaats je site komt te staan in een reeks zoekresultaten

    • de frequentie in het gebruik van de gezochte zoekwoorden(combinaties)

    • de indexeerbaarheid van je pagina's: hebben ze een duidelijke structuur met goed te onderscheiden pagina-elementen zoals titelniveaus  

    • de autoriteit van je informatie: hoe vaak wordt ernaar gelinkt?

    • het engagement van andere gebruikers: krijg je veel likes bijvoorbeeld?

    • en nog ongeveer 200 andere ‘signalen’ …

    Kortom, Google Search is ondertussen een erg complex algoritme geworden dat spam detecteert, gevoelig is voor context, rekening houdt met het persoonlijk surfgedrag van de aangemelde gebruiker, enz. Kortom, te veel om allemaal te controleren.