chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Spelregels

    Elk systeem heeft nood aan afspraken en 'spelregels' opdat het een succes kan worden. Zonder die kom je al heel snel terecht in chaos, vooral met systemen waarin vele mensen samen werken.

    Het organisatieregister is daarin niet verschillend.

    Om van start te gaan met het gebruik van het register, kunt u hier twee zaken raadplegen : 

    • een gebruikershandleiding waarin tot in detail uitgelegd wordt wat we in het organisatieregister zoal bijhouden en waarvoor het eigenlijk bestemd is. Deze is in eerste instantie bedoeld voor de beheerders van de informatie in het register. U vindt er tevens een aantal walk-throughs die u stap voor stap begeleiden bij het registreren van bepaalde gebeurtenissen.
    • een handleiding voor het gebruik van de API die we aanbieden. Met deze JSON-interface kan u zelf het register bevragen en real-time de data gebruiken voor uw eigen applicatie. Neem voor meer uitleg over het gebruik van deze API gerust contact op met informatie.vlaanderen@vlaanderen.be.

    Hieronder vindt u verder ook de belangrijkste principes en regels kort uitgelegd.

    • Wegwijs is een systeem van ons allemaal

      We gaan uit van het principe dat elke organisatie verantwoordelijk is en blijft voor haar eigen informatie. Vanuit Informatie Vlaanderen nemen we de coördinatie van Wegwijs op en doen we al het mogelijke om het systeem beter te maken. Maar het is u als lokaal beheerder die eigenaar van de informatie blijft. 
    • Wegwijs maakt deel uit van een breder stelsel van registers en systemen

      Dat houdt in dat we geen functionaliteiten of informatie gaan ontwikkelen als die thuishoort in een ander register of systeem. We beperken ons steeds tot de kern van het Organisatiesregister en de ambities die we daarin voorop stellen.

      • Zo gaan we voor (Vlaamse) adressen steeds koppelen naar CRAB (het Adressenregister). Als een adres in Vlaanderen niet teruggevonden wordt, gaan we dit niet zelf creëren, maar koppelen we dit terug naar CRAB.
      • Als we functies van personeelsleden bijhouden, is dit enkel als dat nodig is om die functie in een bepaalde hoedanigheid te registreren (bvb. de functie van administrateur-generaal die de hoedanigheid van leidinggevende topkader opneemt). Wat we niét doen, is alle functies binnen de organisatie registreren (dat gebeurt al in de personeelssystemen zoals Vlimpers).
      • Rechten op Wegwijs gebeuren per definitie via het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid. We steunen daar volledig op hun functionaliteit.
    • Wegwijs gaat over (publieke) organisaties - niet over ondernemingen

      Hoewel er vaak overlap kan bestaan is Wegwijs géén alternatief voor de Kruispuntbank van Ondernemingen.
      De KBO heeft een heel duidelijke focus op de Belgische onderneming en een aantal aspecten van die ondernemingen. De focus van Wegwijs ligt 
      1. op de publieke sector in Vlaanderen, dus alle organisaties (niet enkel de ondernemingen) die bij wet, decreet of regelgeving als publieke sector bestempeld zijn
      2. op de identificatie van organisaties of hoedanigheden die een rol spelen in de publieke dienstverlening in Vlaanderen
    • Wegwijs is een implementatie van (internationale) semantische afspraken

      We werken actief mee aan een Europees afsprakenkader (ISA²-initiatief) met een Vlaamse doorvertaling (OSLO²-programma) rond naamgeving en betekenis en houden hier zo nauw mogelijk aan vast. 

      Dat betekent concreet dat we bvb. niet spreken over een 'rol' die een persoon in een organisatie speelt, maar wel over de 'hoedanigheid' van een persoon in een organisatie (het woord 'rol' is gereserveerd voor de relatie van een persoon/organisatie tot een publieke dienstverlening).

      Zo zijn er nog afspraken en regels waaraan we ons aligneren. Meer info op de site van OSLO².