chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Stappenplan

    Gebruik dit stappenplan om een aanvraag tot openbaarheid van bestuur correct af te handelen.

    • 1

      Verzoek om openbaarmaking

      Een burger kan de openbaarmaking van een bestuursdocument per e-mail, fax of brief aanvragen.

      Als de verzoeker zich persoonlijk aanbiedt, laat hem dan een aanvraagformulier invullen.

      Als de verzoeker telefonisch contact opneemt, vraag hem dan om de aanvraag via e-mail, fax of brief te doen.

      De verzoeker kiest zelf of hij inzage, afschrift of uitleg bij het bestuursdocument wil. Als het verzoek niet duidelijk maakt welke optie de aanvrager verkiest, moet u de aanvrager vragen om een van de opties (inzage, afschrift of uitleg) te kiezen.

    • 2

      Inschrijven in een register

      Noteer de aanvraag onmiddellijk in een register (gebruik eventueel het modelregister).

    • 3

      Aantonen van belang

      De verzoeker moet geen belang aantonen.

      Uitzondering: de verzoeker moet wel een belang kunnen aantonen als de aanvraag gaat over informatie van persoonlijke aard (een beoordeling, waardeoordeel of beschrijving van een gedrag van een natuurlijk persoon). Enkele voorbeelden van aanvragen waarbij een verzoeker een belang moet kunnen aantonen:

      • Opvragen van een dossier bij het OCMW
      • Inzage in een patiëntendossier in een ziekenhuis
      • Inzage in een tuchtdossier van een ambtenaar
      • Bevorderingsdossier van een ambtenaar
    • 4

      Aanvang termijnen

      De beslissings- en uitvoeringstermijnen (zie stap 8 en 9) beginnen te lopen de dag na de registratie in het register.

    • 5

      Uitzonderingsgronden

      Als de aanvraag aan een van de uitzonderingen voldoet, kunt u beslissen om het gevraagde bestuursdocument (of een gedeelte van het document, zie stap 6) niet openbaar te maken.

    • 6

      Gedeeltelijke openbaarmaking

      Als u op basis van een van de uitzonderingen ervoor kiest om bepaalde informatie in een bestuursdocument niet openbaar te maken, en u kunt die informatie scheiden van de andere informatie in het gevraagde document, dan moet u het bestuursdocument gedeeltelijk openbaar maken. U moet dat uitdrukkelijk vermelden in de beslissing.

    • 7

      Wie neemt de beslissing?

      De hoogst geplaatste ambtenaar of persoon, of een bevoegd leidinggevend personeelslid van de instantie beslist over de openbaarmaking. In artikel 19 van het decreet worden deze aangeduid voor een groot aantal instanties die nominatief opgesomd worden in artikel 4 van het decreet. Uiteraard kan men de bevoegdheid delegeren. Die delegatie moet uitdrukkelijk en formeel gebeuren.

    • 8

      Beroepsmogelijkheid vermelden

      Als u een verzoek weigert of slechts gedeeltelijk toestaat, moet u in uw antwoord steeds vermelden dat de aanvrager beroep kan aantekenen binnen de 30 kalenderdagen bij de beroepsinstantie.

      Gebruik eventueel het volgende voorbeeld: “Tegen deze beslissing kunt u beroep instellen bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (openbaarheid@vlaanderen.be of departement Kanselarij en Bestuur, Boudewijnlaan 30, 1000 Brussel). U beschikt daarvoor over een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag nadat u deze beslissing hebt ontvangen.”

      Als u de beroepsmogelijkheid niet vermeldt, krijgt de aanvrager vier maanden extra om een beroep aan te tekenen.

    • 9

      Antwoord beslissing

      U moet de beslissing bezorgen aan de aanvrager binnen 15 kalenderdagen na registratie van de aanvraag.

      U kunt de antwoordtermijn verlengen tot 30 dagen in slechts twee gevallen: 

      • als de opgevraagde informatie moeilijk op korte tijd verzameld kan worden.
      • als u meer tijd nodig hebt om de aanvraag te toetsen aan de uitzonderingsgronden. 

      U moet de aanvrager binnen de oorspronkelijke termijn van 15 dagen op de hoogte brengen van de verlenging van de beslissingstermijn.

    • 10

      Uitvoering openbaarmaking

      U moet het bestuursdocument ten laatste 30 dagen na de registratie openbaar maken. Als u de antwoordtermijn verlengd hebt tot 30 dagen (zie stap 9), moet u het bestuursdocument ten laatste 45 dagen na de registratie openbaar maken.

      Dit wil zeggen dat u binnen die termijn inzage moet verlenen, er uitleg over moet verschaffen of er een afschrift van moet overhandigen. Voor de inzage van een document, maakt u de nodige praktische afspraken met de aanvrager.

    • 11

      Retributie (kosten) voor afschriften

      De inzage en de uitleg zijn kosteloos. De overhandiging van een afschrift is dat in principe ook, maar u kunt daarvoor een retributie vragen aan de aanvrager, waarvan het bedrag vooraf is vastgesteld op basis van een redelijke kostprijs. Bij de Vlaamse overheid en bij de IVA’s zonder rechtspersoonlijkheid zijn kopies altijd gratis.