chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Storytelling en storysharing

    Storytelling is de sleutel voor hedendaagse marketing. Het verschuift de focus op het “wat” naar een focus op het “waarom”. Het vertellen van een verhaal i.p.v. mensen te bombarderen met feiten is een goede manier om een gemeenschap te creëren rond een merk, kernwaarden te communiceren, mensen te overtuigen, enzovoort. Zo ontwikkelde de Vlaamse overheid een storytellingstrategie om het merkverhaal van Vlaanderen concreet te maken. Bovendien worden verhalen veel makkelijker gedeeld, dat zit zo ingebakken in onze natuur. Aanbevelingen van peers vinden we erg geloofwaardig. Toch is het ontwikkelen van een goed verhaal niet zo simpel. Op deze pagina maak je kennis met belangrijke componenten die van jouw verhaal een succesverhaal maken. 

    1. Structuur. Een verhaal heeft een begin, midden en eind, een situatie, een probleem en een oplossing. Dat is de basis. Meer opties vind je in punt 7.
    2. Begrijp voor wie je content maakt, en wat hun echte noden zijn. Zoals de overheid van het Verenigd Koninkrijk mooi samenvatte: "Identifying user needs means working out what people or businesses need from your service - not what government thinks they need.". Een goed verhaal is relevant. Dit betekent dat je niet focust op je product, maar op wat mensen willen, en daarop inspeelt. Niemand heeft bijvoorbeeld sokken nodig, men wil gewoon dat hun voeten het niet koud hebben. Het definiëren van de noden en waarden van je doelgroep is niet altijd een vanzelfsprekend en intuïtief proces. 
    3. Herkenbaarheid. In lijn met het vorige punt, is het belangrijk dat mensen zich kunnen identificeren met je verhaal. Dat kan zijn omdat het personage dat centraal staat op hen lijkt, omdat ze zich in een gelijkaardige situatie bevinden of misschien omdat ze dezelfde waarden aanhangen. Deze laatste is extra belangrijk, rond gedeelde waarden kan je immers een gemeenschap bouwen zoals de “individualiteit” van Apple, de “verbeelding” van Lego of de “zin voor avontuur” van Pokémon. Wanneer men zich kan identificeren met een verhaal/het hoofdpersonage, zal men minder snel tegenargumenten bedenken en ook sneller denken dat het op hen van toepassing is.
    4. Emotie. Dit is wellicht een van de belangrijkste punten. Een goed verhaal kan je voelen. Het kan inspireren, verrassen, ontroeren, blij maken,… We vergeten snel hoe iets precies gebeurde, maar niet hoe het ons deed voelen. De opgelaten sfeer van een oude vriendschap kan terug gevoeld worden bij een korte ontmoeting, een spel uit je jeugd wekt nog steeds spanning en enthousiasme op wanneer je hieraan wordt herinnerd.  
    5. Shareablility. Storysharing gaat hand in hand met storytelling. Verhalen worden gemakkelijker gedeeld dan feiten. Ze hebben een sociale waarde. Een goed verhaal kan worden bediscussieerd, gepersonaliseerd, becommentarieerd en gedeeld. Denk maar aan wat trending is op sociale media.
    6. Netwerken. Het delen van een verhaal, zoals in vorig punt geïntroduceerd, gaat niet vanzelf. Je moet erin slagen mensen te bereiken. Zoals Shelly Kramer zei: “A great network is exponentially more valuable than a killer blogpost that nobody knows exists.”. Doe daarom beroep op bestaande communities, perscontacten, sociale media Ads, etc.
    7. Storylines. Er zijn verschillende manieren om je verhaal overtuigend of interessant te maken d.m.v. de structuur. In deze blogpost vind je enkele goede storylines onder de titel "But wait! There's more."

    Grasduin verder ook 's tussen de artikels op Frankwatching.com/archive/tag/storytelling/ of lees dit artikel vol leestips.