chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Toegankelijkheid Herman Teirlinckgebouw

    Toegankelijkheidslabel Inter

    Voor het Herman Teirlinckgebouw is er rekening gehouden met de integrale toegankelijkheid van het gebouw. Het nieuwe toegankelijkheidslabel werd toegepast. Tijdens de ontwerp- en uitvoeringsfase van het bouwwerk werd continu afgetoetst of de plannen en uitvoering conform zijn met de eisen die in het label gesteld worden.

    Bij vragen over de toegankelijkheid: contacteer de gebouwverantwoordelijke.

    Pendeldienst Brussel-noord – Herman Teirlinckgebouw

    Personeelsleden van de Vlaamse overheid en externe bezoekers kunnen gebruik maken van een pendeldienst tussen het station Brussel-Noord en het Herman Teirlinckgebouw. Tijdens de spitsuren worden grote bussen ingezet. In de daluren kan je gebruik maken van de kleine pendelbussen. In het uurrooster duiden de rode en groene tijdstippen op een grote bus. De groene bussen zijn de bussen die voorzien zijn van een helling en een systeem om rolstoelen vast te klikken.

    bus helling  bus kliksysteem rolstoel

    Inkom

    Geleide-lijnen wijzen de weg naar de inkom waar automatische deuren zorgen voor een drempelloze toegang.

    Balie

    • De geleidelijnen lopen van aan de inkom tot de balie.
    • Aan de balie worden slechthorenden ondersteund door een ringleiding. Een ringleiding zorgt ervoor dat slechthorenden met een hoortoestel het geluid van televisie, radio of het geluid in bijvoorbeeld een concertzaal of kerkgebouw – en in dit geval aan de balie – kunnen beluisteren zonder storend omgevingsgeluid. Het geluidssignaal wordt aangesloten op een ringleidingversterker
    • Personen in een rolstoel kunnen gemakkelijk aanschuiven aan de balie die ‘onderrijdbaar’ is.
    • Tegelijkertijd is de balie ook ontworpen op maat van de baliemedewerkers zodat deze op dezelfde ooghoogte zitten als de bezoekers staan.

    Auditorium

    • In het auditorium is een ringleiding voorzien.
    • Personen in een rolstoel kunnen gemakkelijk tussen de andere deelnemers plaatsnemen.

    Restaurant

    Er wordt voor gezorgd dat iedereen makkelijk kan aanschuiven aan tafel. Bijvoorbeeld door voldoende manoeuvreerruimte tussen en aan de tafels.

    Lift

    De spraaksynthese in de lift ondersteunt slechtzienden. Ook wanneer je bijvoorbeeld in gesprek bent of afgeleid door je gsm, zorgt de spraaksynthese ervoor dat je op de juiste verdieping uitstapt.

    Gangen en circulatieruimtes

    Niet enkel mensen in een rolstoel zijn gebaat bij de voldoende brede gangen en circulatieruimtes. Ook een poetskarretje valt makkelijker te manoeuvreren tussen de werkplekken. De extra ruimte zorgt ervoor dat de werkplekken niet te dicht aaneen sluiten.

    Sanitair

    • Elk sanitair blok is voorzien van aangepast sanitair met grotere afmetingen, steunbeugels, onderrijdbare wastafel, alarm, ... .

    • Op het gelijkvloers en op de 1e verdieping zijn voor iedereen toegankelijke en genderneutrale toiletten – voorzien van het pictogram ‘WC’.

    Parkeergarage

    Er zijn aangepaste parkeerplaatsen aanwezig voor personeelsleden en bezoekers met een handicap, in het bezit van de hiertoe voorziene parkeerkaart. Deze plaatsen zijn groter dan gewone parkeerplaatsen met voldoende manoeuvreerruimte naast de wagen om te kunnen uitstappen of om een rolstoel in de koffer te kunnen leggen.

    • Personeelsleden met een handicap kunnen parkeren in de ondergrondse parking.
    • Bezoekers met een handicap kunnen bovengronds parkeren, naast de secundaire ingang van het gebouw (ter hoogte van Havenlaan 88).

    In de ondergrondse parking zijn er ook zes comfortparkeerplaatsen aanwezig voor personeelsleden.

    Badgelezers, deurkrukken en bedieningsknoppen liften

    Alle badgelezers, deurkrukken, liftbedieningsknoppen, ,… zijn zo geplaatst dat iedereen – ook rolstoelgebruikers – ze makkelijk kan gebruiken: bijvoorbeeld op voldoende afstand van een hoek, … .

    Deuren

    Een aantal deuren is uitgerust met een deurdranger: een mechanisme boven aan de deur, dat ervoor zorgt dat een deur automatisch weer dichtvalt. Bijvoorbeeld de deuren van het sanitair en de branddeuren.

    Deze deuren met deurdrangers zijn afgesteld conform de regelgeving waardoor er weinig kracht nodig is om ze te openen. De deuren sluiten met vertraging. Het gebruiksgemak en de veiligheid zijn in balans.

    Bewegwijzering en contrasten

    • In de binnenstraat zijn alle functies duidelijk en goed leesbaar bewegwijzerd.
    • Doorheen het hele gebouw is aandacht besteed aan het creëren van voldoende contrasten om bijvoorbeeld deuren duidelijk herkenbaar te markeren. Ook door de contrastmarkering op de glazen wanden vindt iedereen makkelijker de weg.

    Ondersteunend materiaal vergaderingen

    Aan de balie kan je mobiele geluidsversterkende systemen uitlenen voor vergaderingen.