Digitaal Ondertekenen: veelgestelde vragen
Toegang Digitaal Ondertekenen
Contacteer de lokale beheerder van je organisatie. Mocht u niet weten wie uw hoofd lokale beheerder is kan u kijken op http://mijnprofiel-gebruikersbeheer.vlaanderen.be/(opent in nieuw venster)
Eén van de redenen kan zijn dat ‘popups’ niet toegelaten zijn in je browser. Laat ‘popups’ toe en probeer opnieuw.
De meest courante webbrowsers worden ondersteund.
Dit wil zeggen dat er problemen zijn met de provisionering van uw account.
Geef dit door aan de 1700 zodat uw account kan rechtgezet worden.
Document handtekenklaar maken
Het klaarmaken van een document bestaat voornamelijk uit het plaatsen van een vak voor de digitale handtekening op het document voor elke ondertekenaar opgenomen in de werkstroom. Je leest er meer over in de handleiding(PDF bestand opent in nieuw venster).
In de handleiding(Word bestand opent in nieuw venster) lees je hoe je bijlagen kan toevoegen aan je document
Documenten handtekenen
De eID smartware is noodzakelijk indien je digitaal wenst te tekenen via de applicatie Digitaal Ondertekenen.
De fedict middleware is noodzakelijk voor authenticatie en toegang tot bepaalde applicaties.
Indien je een document digitaal ondertekent via Adobe Reader, wordt er eveneens gebruik gemaakt van de fedict middleware.
De eID smartware als de fedict middleware zijn onafhankelijk van elkaar en kunnen beide geïnstalleerd worden op je computer.
Enkel gebruikers die beschikken over de toegang tot Digitaal Ondertekenen via het Gebruikersbeheer kunnen aanmelden en documenten ondertekenen.
Verzeker dat je eID smartware aanwezig is. Dit kan je testen door te surfen naar https://ksc-vo.keysign.eu/app/readers(opent in nieuw venster). Indien de eID smartware niet aanwezig is, kan je dit via die link installeren.
Verzeker je er ook van dat je kaartlezer verbonden is met je computer en dat je eID kaart is ingestoken in de kaartlezer.
Bulk ondertekenen is een standaard functionaliteit in Digitaal Ondertekenen die voor iedereen beschikbaar is.
Na het aanmelden in Digitaal Ondertekenen dient men te gaan naar de documenten in de status ‘In afwachting van Verwerking’.
Hier selecteert men dan 1 of meerdere documenten die men wenst te ondertekenen en dan verschijnt het icoontje van Bulk ondertekenen:
Men dient dan bulkondertekenen te kiezen en dan krijg je opnieuw een overzicht van de geselecteerde documenten die men wil tekenen:
Als je dan op volgende klikt, kan men de geselecteerde documenten ondertekenen door slechts 1x de pin code in te geven.
Dit is ook terug te vinden in onze Handleiding(PDF bestand opent in nieuw venster), die beschikbaar is op onze website.
Wat zijn de contexten in het Gebruikersbeheer en wat kan ik er mee?
Het gebruikersrecht Digitaal Ondertekenen heeft 2 contexten om te selecteren. U kan maar 1 context kiezen.
We raden aan om de context Gebruiker als standaard in te stellen voor het overgrote deel van jullie populatie.
- Op gebruikersniveau kan je de volgende zaken:
- Je kan werkstromen aanmaken.
- Je kan documenten ondertekenen.
- Je kan sjablonen aanmaken die jij zelf kunt gebruiken.
- Je kan je eigen handtekening aanpassen.
- Je kan persoonlijke contactpersonen toevoegen.
- Je kan persoonlijke groepen aanmaken.
- Je kan de werkstromen die je hebt gemaakt opvolgen wat de status hier van is.
- Je kan gebruik maken van de persoonlijke zegel.
- Op organisatieniveau kan je de volgende zaken:
- Je kan sjablonen aanmaken die iedereen in de organisatie kan gebruiken.
- Je kan contactpersonen aanmaken die iedereen in de organisatie kan gebruiken.
- Je kan groepen aanmaken die iedereen in de organisatie kan gebruiken.
- Deze kan alles wat een Gebruiker ook kan en daarbuiten uit kan deze op organisatieniveau ook de volgende zaken:
- Aanpassen van de kennisgevingen (mails die gestuurd worden en de standaardinstellingen voor de hele organisatie)
- Integraties. Hier kan je nieuwe integraties toevoegen en de bestaande info bekijken, maar geen verwijderen.
- Merkenbeleid: hier kan je het uiterlijk naar eigen wensen en noden aanpassen.
- Rapporten: Hier kan je alle rapporten bekijken en downloaden
- Logs: Hier kun je alle wijzigingen bekijken die op bedrijfsniveau gedaan worden.
- Documenten: hier kan je de status van de documenten zien (wie heeft getekend, wie moet nog tekenen, ...). Je ziet wel niet de inhoud van het document.