chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Veelgestelde vragen maaltijdcheques

    Hoe ontvang ik mijn kaart?
    Je krijgt je persoonlijke kaart automatisch opgestuurd. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. De leverancier ontvangt maandelijks een overzicht van alle personeelsleden die in dienst zijn én recht hebben op elektronische maaltijdcheques maar nog geen kaart hebben.
    Wat als ik mijn kaart niet ontvangen heb?

    Je ontvangt een maaltijdchequekaart van zodra je recht hebt op maaltijdcheques. De kaart en de bijhorende activatiecode komen halverwege de daaropvolgende maand toe. Had je bijvoorbeeld voor het eerst recht op maaltijdcheques in de maand juli, dan ontvang je half augustus je kaart. Controleer in Vlimpers of je de vorige maand recht had op maaltijdcheques (Selfservice Werknemer > Salarissen en Beloningen > Overzicht Maaltijdcheques). Zo ja, contacteer dan Ticket Restaurant® via het formulier op hun website: meld dat je je kaart van de Vlaamse overheid niet ontvangen hebt en geef tegelijk ook je correcte adres op. Die 2 elementen (Vlaamse overheid en je adres) moet je zeker opgeven!

    Opgelet, als je reeds over een maaltijdchequekaart van Edenred beschikt via je vorige werkgever, zal je geen nieuwe kaart ontvangen. Deze zijn namelijk gekoppeld aan het rijksregisternummer. Je blijft dan maaltijdcheques ontvangen op je bestaande kaart.

    Kan ik de achtergrondafbeelding van mijn kaart kiezen?
    Nee, Edenred gebruikt verschillende afbeeldingen die willekeurig toegekend worden wanneer ze de kaarten aanmaken.
    Hoe activeer ik mijn kaart?
    Via het internet op www.myedenred.be of via de telefoon (02 702 20 02). Je hebt hiervoor de persoonlijke code nodig die je een dag nadat je je kaart hebt ontvangen, opgestuurd wordt.
    Wat als ik geen internet heb?
    Via het telefoonnummer 02 702 20 02 kan je je kaart activeren, alsook steeds je saldo en historiek raadplegen. Daarnaast kan je je saldo en de geldigheidsdatum van je cheques ook terugvinden op het kassaticket (Afhankelijk van de uitrusting van de handelaar), na iedere transactie. Als er geen e-mailadres is opgegeven in je account, brengt Edenred je niet bijkomend op de hoogte wanneer je cheques werden toegevoegd aan je saldo en wanneer er cheques te vervallen staan (10 dagen voor de vervaldatum).
    Hoe weet ik wanneer er nieuwe cheques (en hoeveel) er op mijn kaart staan?
    Edenred brengt je via het e-mailadres dat je bij activatie hebt opgegeven op de hoogte wanneer je cheques werden toegevoegd aan je saldo en wanneer er cheques te vervallen staan.
    Hoe komen mijn cheques op mijn kaart?
    De maaltijdcheques worden samen met het loon van die maand op de kaart geplaatst.
    Wanneer komen mijn cheques op mijn kaart?

    De maaltijdcheques worden samen met het loon van die maand op de kaart geplaatst.

    Wat als ik een verkeerd bedrag op mijn saldo/account ontvangen heb?
    Neem contact op met je personeelsdienst.
    Wat als mijn kaart verloren of gestolen is?
    Bij verlies of diefstal, wordt aangeraden om je kaart onmiddellijk te blokkeren. Op de webpagina van Edenred vind je hoe je dat doet.
    Standaard is de kost van een verloren kaart ten laste van de werkgever, tenzij dit anders bepaald is in bijvoorbeeld een sectoraal akkoord. In het sectoraal akkoord dat op de personeelsleden van de Vlaamse overheid van toepassing is (sector 18) is hierover niets bepaald. De kost van een verloren of gestolen kaart is dus ten laste van de werkgever
    Wat als mijn kaart defect is?
    Controleer, vóór je je werkgever op de hoogte brengt, of:
    1. A.    je kaart is geactiveerd (kijk in het menu Mijn kaart & mijn rekening beheren);
    2. B.    je saldo toereikend is;
    3. C.    de handelaar ofwel de elektronische maaltijdcheques van het merk Ticket Restaurant®, ofwel de ecocheques van het merk Ticket EcoCheque ®aanvaardt;
    4. D.   de transactie in meerdere handelszaken is mislukt.

    Als dit allemaal het geval is, dan is je kaart inderdaad defect.

    Wat dan?

    Laat je werkgever weten dat je kaart defect is. Hij zal ervoor zorgen dat je een nieuwe kaart krijgt. Je kaart zal om veiligheidsredenen gedeactiveerd worden en Edenred zal verschillende tests doen. Afhankelijk van de testresultaten wordt er een nieuwe kaart besteld of wordt de oude kaart teruggestuurd.

    Hoelang blijven de maaltijdcheques geldig?
    Cheques zijn tot een jaar na uitgifte geldig. Als je een e-mailadres hebt opgegeven, krijg je 10 dagen voor het verstrijken van de geldigheid een mail om je te waarschuwen dat er cheques vervallen.
    Wat als de geldigheidsduur verstreken is?
    De cheques verliezen onherroepelijk hun waarde na de vervaldatum. Het verstreken bedrag zal afgetrokken worden van je saldo. Je kunt het niet recupereren of de geldigheidsduur ervan verlengen. Indien je kaart verloren/gestolen is en je ze blokkeert, wordt de geldigheidsduur van de cheques verlengd met 10 dagen. De geldigheidstermijn begint te lopen van zodra de elektronische maaltijdcheques aan je account worden toegevoegd.
    Waar kan ik mijn kaart gebruiken?
    Van zodra je kaart actief is, zal je ze overal kunnen gebruiken waar men dan de Ticket Restaurant®-kaart aanvaardt. Dit zal het geval zijn in de restaurants van het Faciliair Bedrijf, maar ook in heel wat andere restaurants, voedingswinkels... Een volledig overzicht vind je via je account, op www.ticketrestaurantkaart.be, of via de app voor Android of Apple. Maaltijdcheques zijn enkel bruikbaar in België.
    Kan iemand anders mijn kaart gebruiken?
    Ja, onder voorwaarde dat ze niet geblokkeerd is. Het is misschien een persoonlijke kaart, maar net zoals je papieren cheques kan je ze aan familie of vrienden meegeven om bv. boodschappen te doen. Bij betaling is er geen vorm van identificatie vereist, tenzij je een 4-cijferige beveiligingscode hebt toegevoegd door te bellen naar 02 702 20 02. De code wordt enkel gevraagd wanneer je betaalt via een betaalterminal (en dus niet wanneer je contactloos betaalt). Opgelet: eenmaal je een code gebruikt, kan de functie niet meer gedeactiveerd worden.
    Wat als mijn saldo ontoereikend is bij betaling?
    Dan wordt de verrichting geweigerd en wordt het resterende saldo op je kaart weergegeven. Voer een nieuwe verrichting uit voor een lager bedrag en vul het verschil aan met een ander betaalmiddel.
    Mag ik geld afhalen van mijn Ticket Restaurant®-kaart?
    Nee, maaltijdcheques kunnen enkel gebruikt worden voor de betaling van een maaltijd of aankoop van voedingsmiddelen.
    Wat met de kortingsbonnen die bij de papieren cheques zaten?
    Ze werden vervangen door Beneficio Club, een programma met voordelen, aanbieden, wedstrijden... Meer info vind je op www.beneficioclub.be.
    Ik was aan de slag als jobstudent bij de Vlaamse overheid. Krijg ik elektronische maaltijdcheques?
    Ja, als je ten minste werkte voor een entiteit die elektronische maaltijdcheques krijgt. Je hoeft je kaart ook niet terug te sturen. Je bewaart ze best zorgvuldig. Als je nog eens dezelfde vakantiejob uitoefent of later aan de slag gaat bij een werkgever die ook elektronische maaltijdcheques van Ticket Restaurant® uitreikt, kan je ze opnieuw gebruiken.