Overslaan en naar de inhoud gaan

Hulpwidget

De hulpwidget zorgt voor live begeleiding bij het invullen van een online formulier of het afhandelen van een aanvraag via een digitaal loket:

  1. door op het juiste moment de juiste informatie aan te bieden
    In de hulpwidget kunt u veel gestelde vragen of instructieteksten toevoegen. De hulpwidget is context-gevoelig. De gebruiker krijgt alleen de helpteksten te zien die van toepassing zijn op het scherm waar de gebruiker zich bevindt.
  2. door de mogelijkheid aan te bieden om contact op te nemen met 1700 of met een eigen back office
    Als uw dienst een samenwerking heeft afgesloten met 1700 dan kunt u er voor opteren om in de hulpwidget dynamische contactopties te implementeren. Gebruikers van uw loket kunnen dan in realtime chatten met een voorlichter van 1700, of ze kunnen ook vragen om opgebeld te worden door een voorlichter.

De hulpwidget is responsief en werkt zowel op desktop als op mobiel. Er is een demo beschikbaar waarop u de hulpwidget al even kunt bekijken. 

Hulpwidget - gestileerd

Een hulpwidget in uw loket

Dankzij de hulpwidget kunt u live begeleiding aanbieden aan de gebruikers van uw digitale toepassing.

Maar de hulpwidget is geen wondermiddel. Het succes ervan is in grote mate afhankelijk van grondig analysewerk vooraf. Hieronder lichten we de verschillende stappen toe voor de aanmaak van een goed werkende hulpwidget.  

 

  • 1

    Intakegesprek

    Voor een intakegesprek neemt u contact op met de Afdeling Informatiekanalen van het Agentschap Informatie Vlaanderen:

    • Ofwel stuurt u hiervoor een mail naar support@kb.vlaanderen.be
    • Ofwel spreekt u de domeinverantwoordelijke voor uw entiteit aan, mocht u al een samenwerking lopen hebben met 1700
  • 2

    Vragen opstellen

    In afstemming met een collega van afdeling Informatiekanalen stelt u een lijst van vragen (met antwoorden) op die een gebruiker zich zou kunnen stellen doorheen de verschillende stappen van uw toepassing. 

    Bestaat uw toepassing, loket of formulier uit meerdere schermen, dan is het belangrijk om per scherm een of meerdere 'tags' of trefwoorden te bepalen.

    Deze tags zijn nodig om per scherm de relevante vragen te kunnen tonen. 

  • 3

    Contactopties bepalen

    In samenspraak met een collega van Afdeling Informatiekanalen bepaalt u welke contactopties de Hulpwidget moet bevatten: 

    • eigen contactopties
    • (dynamische) contactopties van 1700, indien u een samenwerking hebt lopen
  • 4

    Hulpwidget integreren in uw website

    In ons adminpaneel maken wij de hulpwidget aan. We voegen er de vragen aan toe samen met antwoorden en tags, alsook de contactopties. 

    U ontvangt daarna van ons de 'embed code' voor uw Hulpwidget. Die 'embed code' kunt u op drie verschillende manieren aan uw site toevoegen.