chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Analyse van het Koninklijk besluit van 16 december 2014 - voordelen alle aard ter beschikking gesteld voertuig (B.S. 22/12/2014 – Ed. 2.)

    Toepassingsgebied: alle werkgevers en werknemers

    Inwerkingtreding: op de vanaf 1 januari 2015 toegekende voordelen van alle aard

    Voorafgaandelijk

    De wet van 28 december 2011 heeft de berekening van het voordeel van alle aard van het privégebruik een door de werkgever kosteloos ter beschikking gestelde bedrijfswagen grondig gewijzigd.

    Huidige werkwijze

    Vanaf 1 januari 2012 wordt het fiscaal voordeel berekend door een CO2-percentage toe te passen op 6/7 van de cataloguswaarde van het voertuig:

    VVA = cataloguswaarde
    x 5,5% (vermeerderd of verminderd met 0,1% per gram/km dat CO2-uitstooot hoger of lager ligt dan referentie CO2-uitstoot) * 6/7 *  leeftijd van het voertuig

    Het CO2-basispercentage bedraagt 5,5% voor een CO2-uitstoot van:

    • 95 g/km voor dieselvoertuigen;
    • 115g/km voor benzinevoertuigen, LPG of aardgasmotoren.

    Artikel 39 van de wet van 28 december 2011 (wijziging van artikel 36,§2 KB/WIB92) bepaalt dat de Koning jaarlijks de referentie CO2-uitstoot vaststelt.

    Inhoud

    Met dit KB bepaalt de Koning de referentie CO2-uitstoot voor het kalenderjaar 2015.

      Referentie- CO2-uitstoot

    kalenderjaar

    Benzine, LPG, aardgasmotoren

    dieselmotoren

    2012

    115 g/km

    95 g/km

    2013

    116 g/km

    95 g/km

    2014

    112 g/km

    93 g/km

    2015

    10 g/km

    91 g/km

    Conclusie:

    Zowel voor benzine, LPG en aardgasmotoren als voor dieselmotoren vermindert de referentie CO2-uitstoot tov 2014 met 2g/km.

    Dit heeft tot gevolg dat het voordeel van alle aard voor zowel benzine- als dieselmotoren hoger wordt.