chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Het merkverhaal van Vlaanderen en de bijhorende richtlijnen

    Baanbrekend vakmanschap

      Het merkverhaal is een kernboodschap die vervat zit in al onze communicatie over Vlaanderen aan alle doelgroepen (buitenlandse en binnenlandse). Zowel de Vlaamse overheid als andere Vlaamse spelers dragen dat verhaal uit. Zo streeft het merkbeleid ernaar om de communicatie over Vlaanderen consistenter te maken.

      Vlaanderen is het verhaal van mensen als makers, gedreven door kennis en kunde. Het is het verhaal van baanbrekend vakmanschap. Gisteren, vandaag en morgen. Dat maakt Vlaanderen spraakmakend in de wereld.

      Vlaanderen is in de eerste plaats het verhaal van mensen, van Antwerpenaren en Brusselaars, van inwoners van Peer tot Appels, maar ook van nieuwe straffe Vlamingen die naam en faam maken in Vlaanderen en ver daarbuiten. Van een volk dat de handen uit de mouwen steekt en vakkundig te werk gaat. Mensen die dingen maken die blijven, en dat ook blijven doen. Mensen die met hun eigenzinnigheid grenzen verleggen, voor hun medemens, de maatschappij, de wereld.  

      Vooral in

      • kunst en cultuur,
      • creatieve economie en nieuwe industrie,
      • onderwijs,
      • wetenschap en onderzoek

      kent Vlaanderen meer sterke verhalen dan andere regio’s en landen in de wereld. Die sterke verhalen kennen we uit ons rijke verleden en ook vandaag kennen we die in een meer avant-gardistische sfeer. Vlaanderen is ook het verhaal van zijn historische kunststeden en deelregio’s, van steden met wereldfaam en Unesco-werelderfgoed.

      Vlaanderen heeft 5 karakterkenmerken die ons baanbrekend maken

      • Hands-on: We zijn doeners. We steken onze handen uit de mouwen.
      • Eigenzinnig: Een tikkeltje koppigheid en eigenzinnigheid zijn ons eigen. Die eigenschappen zorgen voor verandering en vernieuwing.
      • Duurzaam: In alles wat we doen en maken, streven we continuïteit na.
      • Vakkundig: In ons streven naar kwaliteit laten we ons permanent leiden door onze vakkunde, ons oog voor detail en afwerking.
      • Behulpzaam: We helpen anderen met plezier. Dienstverlening zit in onze natuur.

      Consequente naamgeving in anderstalige communicatie

      De (internationale) naamgeving over Vlaanderen is weinig consistent. We zien in eerste instantie dat in anderstalige - voornamelijk Engelstalige - communicatie diverse benamingen door elkaar gebruikt worden: Flanders, Flemish, the Flemings, the Dutch speaking Belgians… Of in het Frans: Flandres versus la Flandre…

      Wij kiezen daarom zo veel mogelijk voor de merknaam Flanders voor het Engels en la Flandre voor het Frans (Vlaanderen). Die termen worden zo consequent mogelijk gebruikt en alle variante termen in de mate van het mogelijke vermeden. Uitzondering hierbij vormen de algemeen gangbare terminologie en geijkte begrippen zoals bv. the Flemish Primitives, Flemish Brabant…

      Deze richtlijn is ook van toepassing op de vertaling van namen van entiteiten of organisaties. Die hoeven niet meteen te wijzigen, maar als een naamsverandering aan de orde is om inhoudelijke redenen (bijvoorbeeld naar aanleiding van een bijsturing van de missie van de organisatie), is het bovenstaande basisprincipe een van de uitgangspunten bij het nadenken over de nieuwe naam.

      Praktisch?

      • Het team Vertalingen van DKB heeft een online tool waar je de officiële vertaling van jouw entiteit of organisatie kan terugvinden in het Frans, Duits of Engels, maar ook vertalingen van woordcombinaties uit de context van de Vlaamse overheid zoals Vlaamse Gewest, Vlaamse Regering, enz..
      • In een matrix vertalingen kan je de correcte vertalingen terugvinden van basistermen zoals Vlaanderen, Vlaamse, Vlaming en de merkessentie 'baanbrekend vakmanschap' voor 25 talen. 

      De (internationale) naamgeving over Vlaanderen consequent gebruiken zal de herkenbaarheid van de communicatie verhogen. Daarnaast vermijden we een aantal verwarrende of negatieve connotaties van specifieke termen (zoals bijvoorbeeld Flemings die heeft).

      Deze pagina is een onderdeel van de subsite https://overheid.vlaanderen.be/communicatie > merkbeleid.