chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Draagvlak creëren

    Draagvlak creëren kan zowel

    • bij de start van een project,
    • voor een beslissing,
    • bij het samen nadenken en discussiëren over wat komen gaat,
    • in het kader van een (veranderings) project,
    • na een beslissing,
    • na een gewijzigde wetgeving,
    • bij het nadenken over toepassing,
    • bij het op zoek gaan naar(onverwachte) drempels om beslissing door te voeren en hier een oplossing voor zoeken

    Welke werkvorm is voor u het meest geschikt?

    Hoeden van De Bono: geschikt om tot een consensus te komen, door mensen in elkaars schoenen te laten staan, bij verschillende standpunten.

    Visbokaal: geschikt om met grote groepen draagvlak te creëren. Het is een soepel systeem om iedereen aan bod te laten komen en toch een overzicht te houden op reacties en voorstellen.

    Brainwriting: doordat de discussie wordt beperkt, kan u volop focussen op luisteren naar wat anderen te zeggen hebben.

    Ronde van de tafel: geschikt om het voorstel te checken of iedereen de werkwijze, het idee ziet zitten.

    Feedbacktool: geschikt om discussie te starten over het gedrag van medewerkers.

    GPS tool: geschikt om draagvlak te vergroten i.v.m. beslissingen op voorwaarde dat er aan de weerstand iets wordt gedaan.

    Open Space / Barcamp: geschikt om draagvlak te creëren omdat deelnemers met dezelfde probleemstelling bezig zijn vanuit verschillende invalshoeken.

    Krachtenveldanalyse: een analyse-instrument waarbij in kaart wordt gebracht hoe een innovatie/verandering in een bepaalde context wordt gestimuleerd of afgeremd door verschillende factoren.

    De sterkte-zwakteanalyse kan als middel dienen om beslissingen te nemen en om de positie, de koers en de strategie van een entiteit tegen het licht te houden.

    De visgraatmethode geeft de mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in een proces en om de kennis van de medewerkers te vergroten.

    • 1

      Visbokaal / Fishbowl

      Discussie in een kleine groep met een grotere groep toeschouwers. Deelnemers wisselen voortdurend tussen discussiegroep en toesschouwersgroep. Waardoor er op verschillende momenten, nieuwe visies worden toegevoegd.

      • Groepsgrootte: niet van belang
      • Kostprijs: geen
      • Materiaal: ruim lokaal, grote vellen papier, micro
      • Duurtijd: ongeveer 1u30

      Uitgebreide handleiding van deze werkvorm: visbokaal-fishbowl

    • 2

      GPS-tool

      Op basis van 6 trends en ontwikkelingen komen deelnemers tot 120 ideeën waaruit drie uitgewerkte projecten geselecteerd worden, waarmee aan de slag wordt gegaan. Deze brainstormmethode helpt om snel tot nieuwe ideeën en projecten te komen en om hierop in te spelen.

      • Groepsgrootte: 12 tot 15 deelnemers
      • Kostprijs: geen
      • Materiaal:
        • verschillende kleuren stickers en papier
        • materialenset (te huur bij Agentschap voor Overheidspersoneel)
      • Duurtijd: minimaal een halve dag

      Uitgebreide handleiding van deze werkvorm: gps-tool en http://www.flandersdc.be/gps

    • 3

      Krachtenveldanalyse

      Krachtenveldanalyse is een analyse-instrument waarbij in kaart wordt gebracht hoe een innovatie/verandering in een bepaalde context wordt gestimuleerd of afgeremd door verschillende factoren. Verandering wordt mogelijk via het kleiner maken van de remmende krachten of het vergroten van stimulerende krachten

      • Groepsgrootte: Een krachtenveldanalyse wordt best uitgevoerd in een kleine groep van niet meer dan acht personen om ervoor te zorgen dat iedere deelnemer voldoende inspraak kan hebben tijdens het proces. Wel kan je zo verschillende groepen naast elkaar zetten en dan de resultaten plenair bespreken.
      • Kostprijs: geen
      • Materiaal: flip en stiften

      Uitgebreide handleiding van deze werkvorm: krachtenveldanalyse

    • 4

      Open Space / Barcamp

      Deze methode heeft geen vooropgesteld programma maar wel een complexe vraagstelling. Iedereen doet iets in deze methode, is betrokken en heeft invloed op het eindresultaat.

      Deze methode zorgt voor dynamisch proces van discussie en samenwerking.

      • Groepsgrootte: (zeer) grote groepen. 100 tot 1000 mensen.
      • Kostprijs: geen
      • Materiaal:
        • locatie met verschillende lokalen
        • groot bord met tijdschema en lokalen op
        • voldoende papier en stiften
        • pijltjes naar de betreffende lokalen indien de locatie groot is
      • Duurtijd: vanaf een halve dag.  Rendabeler is 1 dag.

      Uitgebreide handleiding van deze werkvorm: open-space-barcamp.

    • 5

      Sterkte/zwakte analyse (SWOT analyse)

      De sterkte-zwakteanalyse is een bedrijfskundig model dat intern de sterktes en zwaktes en de in de omgeving de kansen en bedreigingen analyseert. Op basis hiervan wordt vervolgens de strategie bepaald. De Engelse term SWOT-analysis wordt ook vaak in het Nederlands gebruikt en bevat de vier elementen: Strengths (sterke punten), Weaknesses (zwakke punten), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen).

      • Groepsgrootte: 0-15 deelnemers
      • Kostprijs: geen
      • Materiaal:
        • Een groot papier of een muur of een bord waarop je de matrix kan weergeven
        • Postits 

      Uitgebreide handleiding van deze werkvorm

    • 6

      Consensusmethode

      De consensusmethode is een methode om beslissingen te nemen waarbij niemand zich uitgesloten voelt. Door deze methode komt u tot een beslissing waarbij iedereen zich vertegenwoordigd voelt.

      • Groepsgrootte: 0-15 deelnemers
      • Kostprijs: geen
      • Materiaal:
        • Lokaal met stoelen en tafels
        • Stiften en papier
      • Duurtijd: 2 tot 3 uur

      Uitgebreide handleiding van deze werkvorm

    • 7

      Hoeden van De Bono

      Om mensen te helpen op verschillende manieren te denken heeft Edward de Bono het idee van de zes denkhoeden (of denkpetten) bedacht. Het is een methode om productief denken te bevorderen.

      • Groepsgrootte: tot 15 deelnemers.
      • Kostprijs: geen
      • Materiaal: stiften, petjes in verschillende kleuren, groot papier en uitgeprinte posters.
      • Tijdsduur: minimum een halve dag

      Uitgebreide handleiding van deze werkvorm

    • 8

      Feedbacktool

    • 9

      Visgraatdiagram (Ishikawa diagram)

      Het visgraatdiagram dankt zijn naam aan zijn vorm. Een visgraatdiagram verdeelt het probleem in hoofdveroorzakers, subveroorzakers, sub-subveroorzakers, …. Bij het analyseren van het probleem wordt steeds een stapje verder gegaan. Het visgraatdiagram is een vorm van een oorzaak en gevolg probleemanalyse.

      • Groepsgrootte: tot 15 personen
      • Kostprijs: geen
      • Materiaal: geen

      Uitgebreide handleiding van deze werkvorm

    • 10

      Brainwriting

      Brainwriting is het schriftelijk voorleggen van een centrale vraag in een stimulerend groepsverband om creatieve en originele ideeën en suggesties te verzamelen.

      • Groepsgrootte: tot 12 personen
      • Kostprijs: geen
      • Materiaal:
        • lokaal 
          • waar je de mogelijkheid hebt om flip-overbladen op de muur te bevestigen 
          • die het nadenken bevordert: rustig, zonder storingen, koel,
        • Een stift per deelnemer.
        • Flipovers
      • Tijdsduur: 20 tot 30 minuten

      Uitgebreide handleiding van deze werkvorm

    • 11

      Ronde van de tafel

      Tijdens de Ronde van de tafel wordt iedereen van de groep betrokken door deelnemers één voor één aan te spreken en aan het woord laten.

      • Groepsgrootte: 9 tot 12 personen
      • Kostprijs: geen
      • Materiaal: geen
      • Tijdsduur: 1 tot 2 uur

      Uitgebreide handleiding van deze werkvorm