chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Digibanken. Nu kan ik online veel meer

    Looptijd: 15 mei 2023 tot 17 sep 2023

    ‘Nu kan ik online veel meer’, dat is de boodschap van Caroline, Gildas, Emine en Marc, na een bezoek aan een digibank. Het is ook de boodschap van de campagne die de bekendheid van digibanken wil vergroten en de drempel wil verlagen om een digibank binnen te stappen. De komende maanden is de campagne te zien op tv, in het straatbeeld en op sociale media.

    Digitale uitsluiting blijft een uitdaging
    In 2021 bevond 46% van de Vlamingen zich een situatie van digitale kwetsbaarheid: 7% gebruikt geen internet en 39% heeft beperkte digitale vaardigheden. Slechts 57% van de Vlamingen zegt makkelijk te kunnen omgaan met digitale technologieën. Dat geldt voor alle leeftijdscategorieën.

    Bijna 1 op de 5 huishoudens met een laag inkomen beschikt niet over een internetverbinding thuis. De toenemende digitalisering van onze maatschappij vertaalt zich niet in een toename van digitale vaardigheden bij de burgers. Veel kwetsbare doelgroepen zoals oudere personen, personen met lage inkomens of personen die laaggeletterd zijn, ondervinden problemen om op de digitale sneltrein te springen. Via digibanken ondersteunt de Vlaamse overheid lokale partnerschappen om het risico op digitale uitsluiting te verkleinen.

    Wat is een digibank?
    Digibanken zijn locaties in Vlaanderen waar mensen terechtkunnen met digitale vragen of online problemen. Je krijgt er hulp bij al je digitale vragen, je kunt er een opleiding en workshops volgen en je krijgt hulp bij online dienstverlening zoals een premie aanvragen. Bepaalde digibanken hebben ook een uitleendienst waar je digitale apparaten zoals laptops kunt lenen of laten herstellen. Een digibank is nooit veraf: er zijn er intussen 54, verspreid over 220 Vlaamse en Brusselse gemeenten.

    Vernieuwde website met overzichtskaart
    Samen met de campagne lanceren we een vernieuwde website. Op digibanken.vlaanderen.be staat een overzicht van alle locaties waar je terechtkunt met digitale vragen. Je vindt er voor elke locatie de openingsuren, het adres, de contactgegevens en informatie over de dienstverlening. Daarnaast kunnen andere organisaties en lokale besturen locaties toevoegen. Vlamingen met beperkte digitale vaardigheden kunnen ook terecht op het gratis nummer 1700 voor meer informatie over locaties in hun buurt.

    Echte verhalen
    De communicatiecampagne ‘Nu kan ik online veel meer’ zet de diensten van de digibanken in de kijker en loopt van 15 mei tot 17 september. Met de campagne vertellen we echte verhalen van digibankgebruikers. Je kunt bijvoorbeeld bij een digibank terecht voor hulp bij het maken van je cv, het volgen van een online opleiding, het kopen van een kaartje voor het openbaar vervoer en het maken van een online afspraak bij de dokter.

    Dag van de Digibank op 3 juni
    Op zaterdag 3 juni vindt de Dag van de Digibank plaats. Op de Dag van de Digibank laten we de doelgroep kennismaken met het aanbod en de werking van de digibanken.

    Meer informatie
    Surf naar digibanken.vlaanderen.be voor meer informatie over digibanken, de campagne en het promotiemateriaal.  

     

    Campagnemateriaal