chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Aansluitingsproces voor voertuiggegevens van DIV

    Aansluiten op het MAGDA platform gebeurt in 7 stappen. Sommige stappen zijn optioneel.

    ""

    Aansluitingsproces stap voor stap

    • 1

      Introductie

      ""

      Lokale besturen, autonome gemeentebedrijven, hulpverleningszones en private concessiehouders die voor 2021 al gegevens afnamen bij de DIV en nu willen aansluiten op MAGDA kunnen deze stap overslaan.

      Lokale besturen, autonome gemeentebedrijven, hulpverleningszones en private concessiehouders die voor het eerst DIV-gegevens willen afnemen en hiervoor rekenen op de diensten van een softwareleverancier die vertrouwd is met het MAGDA-aansluitingsproces, kunnen deze stap overslaan. Contacteer vooraf uw softwareleverancier.

      Als je nog vragen hebt over het MAGDA-platform of over de webdiensten voor het ophalen van DIV-gegevens, neem dan met ons contact op. Daarvoor vul het het formulier  ‘MAGDA – algemene vragen’ in.

      Bekijk vooraf zeker de online documentatie ‘Aansluiten op MAGDA voor voertuiggegevens van DIV

       

    • 2

      Aanvraag aansluiting

      ""

      Dien je aanvraag in via het aanvraagformulier op de Kruispuntbank Vlaanderen Helpdesk.

      Bekijk vooraf het model aanvraagformulier met uitleg voor de verschillende invulvelden.

      Verduidelijking:

      1. Gewenste diensten
        In het aanvraagformulier moet je de gewenste webdiensten aanvinken. De keuze die je maakt wordt bepaald door de doeleinden of finaliteiten waarvoor je de DIV-gegevens zult gebruiken. Verklaring van de keuzes die je kan aanvinken:
        • Parkeer (als lokaal bestuur met VVSG machtiging) – via webservice
          Deze optie is voorbehouden voor lokale besturen die DIV-gegevens zullen gebruiken in het kader van parkeerbeheer en waarvoor zij een toepassing zullen gebruiken waarin de webdiensten geïntegreerd werden. Lokale besturen beschikken over een machtiging om het authentieke adres van de nummerplaathouder uit het rijksregister op te halen. Vraag uw softwareleverancier om dit authentiek adres te gebruiken.
        • Parkeer (als lokaal bestuur met VVSG machtiging) – via MAGDA Online pro
          Deze optie is voorbehouden voor lokale besturen die DIV-gegevens zullen opvragen via MAGDA Online in het kader van parkeerbeheer. Lokale besturen beschikken over een machtiging om het authentieke adres van de nummerplaathouder uit het rijksregister op te halen. Zij kunnen dit eveneens via MAGDA Online ophalen.
        • GAS (als lokaal bestuur met VVSG machtiging) – via webservice
          Deze optie is voorbehouden voor lokale besturen die DIV-gegevens zullen gebruiken in het kader van GAS-boetes en waarvoor zij een toepassing zullen gebruiken waarin de webdiensten geïntegreerd werden. Lokale besturen beschikken over een machtiging om het authentieke adres van de nummerplaathouder uit het rijksregister op te halen. Vraag uw softwareleverancier om dit authentiek adres te gebruiken.
        • GAS (als lokaal bestuur met VVSG machtiging) – via MAGDA Online pro
          Deze optie is voorbehouden voor lokale besturen die DIV-gegevens zullen opvragen via MAGDA Online in het kader van GAS-boetes. Lokale besturen beschikken over een machtiging om het authentieke adres van de nummerplaathouder uit het rijksregister op te halen. Zij kunnen dit eveneens via MAGDA Online ophalen.
        • Hulpverlening (als hulpverleningszone) – via webservice
          Deze optie is voorbehouden voor hulpverleningszones die DIV-gegevens zullen gebruiken in het kader van hulpverlening en waarvoor zij een toepassing zullen gebruiken waarin de webdiensten geïntegreerd werden.
          Deze optie geldt als een specifieke finaliteit, en de aanvrager moet de gewenste diensten apart aanvinken (zie verder bij ‘Aanvraag in het kader van specieke finaliteit).
        • Hulpverlening (als hulpverleningszone) – via MAGDA Online pro
          Deze optie is voorbehouden voor hulpverleningszones die DIV-gegevens zullen opvragen via MAGDA Online in het kader van.
          Deze optie geldt als een specifieke finaliteit, en de aanvrager moet de gewenste diensten apart aanvinken (zie verder bij ‘Aanvraag in het kader van specieke finaliteit).
        • Andere – via webservice
          Deze optie geldt voor een specifieke finaliteit, en de aanvrager moet de gewenste diensten apart aanvinken (zie verder bij ‘Aanvraag in het kader van specieke finaliteit). Men wenst de DIV-gegevens op te vragen via een toepassing waarin de webdiensten geïntegreerd werden.
        • Andere – via MAGDA Online
          Deze optie geldt voor een specifieke finaliteit, en de aanvrager moet de gewenste diensten apart aanvinken (zie verder bij ‘Aanvraag in het kader van specieke finaliteit). Men wenst DIV-gegevens op te vragen via MAGDA Online.
      2. Aanvraag in het kader van specifieke finaliteit
        Als een aanvraag ingediend wordt voor andere finaliteiten dan parkeerbeheer of GAS-boetes, dan moet je de afzonderlijke gewenste diensten apart aanvinken. Daarenboven moet je beschikken over de juiste machtiging of protocol.
        In dit geval raadpleeg je vooraf uw softwareleverancier.
        Meer informatie over de webdiensten voor het ophalen van DIV-gegevens 
    • 3

      Planning en middelen

      ""

      Het aansluitingsteam controleert jouw aanvraag (Is de aanvraag volledig? Is alles duidelijk ingevuld?) en de aansluiting wordt ingepland.

    • 4

      Opzetten aansluiting

      ""

      Het aansluitingsteam verwerkt jouw aanvraag. Voor de meeste stappen hoef je niets te doen. Voor sommige stappen (bijvoorbeeld het maken en klaarzetten van de nodige certificaten of het toekennen van de juiste rechten in het gebruikersbeheer), moet je zelf ook wat actie ondernemen. Je wordt hiervan per mail verwittigd en je krijgt hiervoor de nodige informatie.

    • 5

      Dienst in test

      ""

      De aansluiting wordt opgezet in een testomgeving. Het aansluitingsteam brengt je op de hoogte, je volgt de eventuele instructies op.

    • 6

      Dienst in productie

      ""

      De dienst wordt opengesteld in de MAGDA-productieomgeving. Je dient nog enkele tests uit te voeren om eventuele problemen op te sporen. Het aansluitingsteam neemt hiervoor contact met jou op.

    • 7

      In gebruik name

      ""

      Proficiat, de aansluiting op MAGDA is operationeel.
      Heb je nog vragen of stel je een technisch probleem vast bij het gebruik van MAGDA, dan kan je deze melden aan de Kruispuntbank Vlaanderen Service Desk .