chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Geef jouw mening over het verenigingsloket  

    Looptijd: 13 jan 2022 tot 31 jan 2022

    De Vlaamse overheid heeft grote ambities met het digitale Verenigingsloket. Ze wil het verenigingsleven ondersteunen door administratieve overlast te beperken, versnippering van informatie tegen te gaan, aanvragen te vereenvoudigen … Tot 31 januari kun je zelf bepalen hoe dat loket er zal uitzien. 

    Een hordeparcours van loket naar loket
    “Vandaag is een vereniging besturen nog te vaak een formulierenmarathon of een hordeparcours van loket naar loket. Daarom willen we een digitaal platform uitbouwen dat de gebruikservaring voor verenigingen verbetert”, zei de minister-president op het lanceringsmoment eind oktober. 

    Met het digitale loket wil de Vlaamse overheid de communicatie tussen dienstverleners, zoals lokale besturen, en het verenigingsleven vereenvoudigen. Verenigingen moeten nu  vaak bij verschillende diensten en overheden aankloppen voor allerlei procedures en toelatingen en een hele papiermolen doorlopen voordat ze aan hun evenement, activiteit of werking kunnen starten. Om dat te vereenvoudigen, heeft de Vlaamse overheid een budget van 2,85 miljoen euro uitgetrokken voor een digitaal platform. Dat platform zal als toegangspoort fungeren tot al die verschillende overheden en dienstverleners. “Zodat Vlaamse verenigingen straks in elke dorpsstraat terechtkunnen op één digitale plek”, aldus de minister van Cultuur.

    Gebaseerd op eerdere ervaringen
    Voor het Verenigingsloket (ook wel V-loket genoemd) doet de Vlaamse overheid een beroep op de kennis en ervaring die ze eerder opdeed met digitaliseringsprojecten als ‘Mijn Burgerprofiel’ en het ‘e-loket voor ondernemers’. Net als die platformen moet het Verenigingsloket een portaal worden waarop verenigingen (ook feitelijke) al hun gegevens, aanvragen, reservaties, meldingen of attesten kunnen raadplegen. Dat wil de Vlaamse overheid doen in samenwerking met lokale besturen en andere overheden door hun bestaande toepassingen in een centrale toepassing te integreren. Een beveiligde databank zorgt ervoor dat gegevens bewaard worden zodat verenigingen niet elke keer dezelfde informatie moeten ingeven. Op die manier krijgen ze ook een handig overzicht van de eigen historiek.

    Denk mee na over het digitale Verenigingsloket
    Tijdens twee webinars lichtte de Vlaamse overheid de ambities toe. Je kunt zowel de webinar voor verenigingen als die voor lokale besturen herbekijken.

    Praktisch
    Jouw feedback is waardevol. Schrijf je snel in op het participatieplatform. Je kunt er commentaar geven op bestaande stellingen en nieuwe ‘pijnpunten’ toevoegen. Voor meer achtergrondinformatie kunt u surfen naar www.defederatie.org.