chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Terugkomgesprek

    Als een medewerker terug aan de slag gaat na afwezigheid, is het aan te raden dat je als leidinggevende daar even samen bij stilstaat. 

    Doel

    De bedoeling van het terugkomgesprek is om betrokkenheid en interesse tonen voor de medewerker, om de terugkeer in zijn functie te bevorderen en om na te gaan of er een verband is tussen de afwezigheid en het werk. Het is niet de bedoeling om de afwezigheid in vraag te stellen.

    Als leidinggevende bekijk je ook op voorhand welke taken van de medewerker tijdens zijn afwezigheid door collega’s zijn opgevolgd. Je zorgt voor de overdracht van deze taken bij de terugkomst. Zo moet de medewerker niet zelf uitzoeken wie wat gedaan heeft tijdens zijn afwezigheid en dat vermindert de stress bij terugkeer.

    • Korte afwezigheidsperiode:
      • Informeel: bijvoorbeeld een gesprek in de gang als je de medewerker tegenkomt..
      • Verwelkom de medewerker.
      • Vraag of alles in orde is.
    • Langere afwezigheidsperiode: zie re-integratiegesprek.

    Tips

    • Wees oprecht.
    • Als je het gevoel hebt dat de medewerker ergens over wil praten, ga daar dan op in.

    Checklist

    Hier vind je de checklist voor het terugkomgesprek .