chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Wetgevingstechnisch (en taal-) advies: wat? wanneer? hoe?

    1) Wat? 


    Alle ontwerpen van decreet en ontwerpen van besluit moeten voor wetgevingstechnisch en taalkundig advies worden voorgelegd (juist) vóór ze worden geagendeerd voor de principiële goedkeuring door de Vlaamse Regering

    Het toepassingsgebied van het wetgevingstechnisch advies is de formeel juridische inhoud en vorm (i.e. de wetgevingstechnische kwaliteit) van de tekst. In het advies wordt het volgende gecontroleerd:

    1° a) de correcte toepassing van de wetgevingstechnische regels

        b) de naleving van de formele beginselen van behoorlijke regelgeving in de omzendbrief

     Bij wijzigende teksten wordt naast punt 1° ook nog de correcte inpassing van de wijzigingen in de te wijzigen tekst en de inhoudelijke coherentie na de wijzigingen nagekeken.

    Het wetgevingstechnisch advies heeft geen betrekking op de opportuniteit of de finaliteit van het ontwerp.

    Het wetgevingstechnisch advies is gebaseerd is op de beschikbare informatie en de rechtssituatie op de dag van het advies. Bij het verdere verloop van het ontwerp moet de auteur controleren of die niet wijzigt (bijvoorbeeld door (andere) nieuwe wijzigingen die van belang zijn voor de bepalingen in het ontwerp), zodat wijzigingen aan het ontwerp noodzakelijk zijn.

    2) Doel?

    De wetgevingstechnische regels en de formele beginselen van behoorlijke regelgeving zorgen ervoor dat kwaliteitsvolle regelgeving wordt opgesteld (die rechtmatigsamenhangendduidelijk, (her)kenbaar en toepasbaar is).

    De wetgevingstechniek zorgt bovendien voor de uniformiteit, coherentie en consistentie van alle Vlaamse regelgeving, ook over alle bevoegdheidsmateries en beleidsdomeinen heen.

    Dat alles resulteert in een grotere rechtszekerheid

    3) Adviesaanvraag verplicht?

    Alle ontwerpen van decreet en ontwerpen van besluit moeten voor wetgevingstechnisch en taalkundig advies worden voorgelegd (juist) vóór ze worden geagendeerd voor de principiële goedkeuring (of direct voor de definitieve goedkeuring voor de teksten die niet eerst principieel moeten worden goedgekeurd) op de Vlaamse Regering. Die verplichting geldt altijd, behalve voor besluiten en decreten die meer dan eens in dezelfde vorm terugkeren. Voorbeelden daarvan zijn: subsidiebesluiten, individueel personeelsbeheer (benoemingen en dergelijke), vaststelling van gewestplannen, goedkeuring van internationale verdragen). 

    4) Bindend advies?

    Het wetgevingstechnisch advies controleert de correcte toepassing van de wetgevingstechnische regels en de naleving van de formele beginselen die zijn opgenomen in de omzendbrief Wetgevingstechniek. Die omzendbrief is gericht is aan alle personeelsleden van de Vlaamse overheid. 

    5) Procedure?

    Om het wetgevingstechnisch en taaladvies te verkrijgen, hoef je maar één aanvraag in te dienen. Je stuurt de ontwerpregelgeving voor je ze ter goedkeuring aan de Vlaamse Regering of aan de Vlaamse minister voorlegt, per e-mail naar wetgevingsadvies@vlaanderen.be

    Voeg bij de adviesaanvraag alle eventuele andere ontwerpteksten die nog niet zijn bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en waarnaar je verwijst in de tekst die je voor advies doorstuurt. 

    Vermeld de naam, het telefoonnummer, het e-mailadres en het beleidsdomein van de persoon die uitleg over het ontwerp kan geven en naar wie de adviezen moeten worden teruggestuurd. 

    Als de tekst niet voldoet aan de elementaire wetgevingstechnische vormvoorschriften (punt 1 tot en met 4punt 96 tot en met 99 en punt 104 tot en met 108), kan de adviesverlener de tekst terugsturen met het verzoek om de tekst aan te passen. De adviesaanvraag wordt dan pas geregistreerd nadat de adviesaanvrager de tekst heeft aangepast en teruggezonden.

    Het huishoudelijk reglement van de Vlaamse Regering schrijft voor dat elke nota aan de Vlaamse Regering die tot doel heeft nieuwe regelgeving in te voeren of bestaande regelgeving te wijzigen, een rubriek Kwaliteit van de regelgeving moet bevatten waarin wordt aangetoond dat het ontwerp is voorgelegd voor wetgevingsadvies. De datum en het nummer van het advies worden in de nota aan de Vlaamse Regering vermeld.

    6) Nieuwe of aangepaste bepalingen na advies

    Over eenzelfde tekst wordt één keer wetgevingstechnisch en taalkundig advies gegeven. Als er eventueel nieuwe bepalingen worden ingevoegd in een tekst waarover al advies is gegeven of als er wijzigingen worden aan aangebracht die niet het gevolg zijn van het wetgevingstechnisch en taalkundig advies, moet je nog altijd de wetgevingstechnische en taalkundige regels naleven. Die bepalingen kunnen ook worden voorgelegd voor wetgevingstechnisch en taalkundig nazicht. Je markeert de nieuwe of gewijzigde stukken en stuurt de tekst door via wetgevingsadvies@vlaanderen.be.(link stuurt een e-mail) De gemarkeerde bepalingen worden dan nagekeken.

    7) Termijn voor het verplicht wetgevingstechnisch (en taal-) advies

     Alle verplichte adviesaanvragen worden geregistreerd in een register. Het wetgevingstechnisch en taalkundig advies wordt normaalgezien (zie verder) altijd bezorgd binnen een termijn van vier werkdagen, de dag van de registratie van de aanvraag in het register niet meegerekend. De gemiddelde adviesduur in de periode 2003-2016 was ongeveer twee werkdagen.

    De revisieperiode kan echter langer zijn in de volgende gevallen:

    • als een tekst meer dan tien pagina's telt
    • als er een groot aantal teksten in behandeling is. De terugkerende drukke periodes zijn:
      • de dagen voor en na wettelijke feestdagen,
      • de weken voor en na het begin van de schoolvakanties
      • de weken voor en na het begin van het zomerreces
      • en de laatste 6 maanden voor het einde van de legislatuur
    • als de wetgevingstechnische of taalkundige kwaliteit van de ontwerptekst heel slecht is.

    Volledigheidshalve moet vermeld worden dat een verlenging van de termijn de uitzondering blijft. In de periode 2003-2017 werd ongeveer 95% van de adviezen binnen vier werkdagen bezorgd.

    2° De termijn kan alleen worden ingekort op gemotiveerd verzoek van een minister of zijn kabinetschef. In dat geval wordt de tekst met voorrang behandeld, vóór alle andere al geregistreerde en onafgewerkte adviesaanvragen.

    ! Na de beëdiging van de nieuwe Vlaamse Regering (na de verkiezingen van mei 2019) zal het wetgevingstechnisch en taalkundig advies bezorgd worden binnen een maximale termijn van twaalf werkdagen na de aanvraag, de dag van de registratie van de aanvraag niet meegerekend, tenzij de aanvrager instemt met een verlenging van de termijn. In geval van gemotiveerde hoogdringendheid zal de bevoegde minister om advies binnen vier werkdagen kunnen vragen.

    8) Wetgevingstechnisch advies buiten procedure totstandkoming regelgeving

    Buiten de verplichte procedure om kunnen er natuurlijk ook wetgevingstechnische vragen gesteld worden over een specifiek wetgevingstechnisch probleem. Samen met de auteurs kan er meegezocht worden naar eventuele ad-hoc-oplossingen en kan gezocht worden naar oplossingen voor problemen met de toepassing van de wetgevingstechnische regels en formele beginselen van behoorlijke regelgeving in een welbepaald regelgevingsproject. 

    CONTACT: Steketee Björn (bjorn.steketee@vlaanderen.be) (Departement Kanselarij en Bestuur) of wetgevingsadvies@vlaanderen.be