chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Risicobepaling met risicotypologie

    Er bestaan heel verschillende soorten risico’s. De verschillende  risico’s kan men ook opdelen in verschillende “types”. Deze zijn steeds afhankelijk van de organisatie zelf.

    Hieronder geven we een aantal voorbeelden van risicotypologieën (niet exhaustief).

    1. Een eerste mogelijke opdeling is als volgt:

    • Financiële risico’s
    • Wettelijke vereisten
    • Wettelijke compliance
    • Imago
    • Specifiek voor de branche
    • Data integriteit en –betrouwbaarheid
    • Confidentialiteit van de data
    • Beveiliging van de eigen data
    • Disaster recovery en continuïteitsplanning
    • Operationele risico’s

    2. Een tweede mogelijke opdeling is als volgt:

    • Externe risico’s
      • Natuur
      • Politiek / wet en regelgeving
      • Sociaal / maatschappelijk
      • Economie / markt , beurzen , …
    • Interne risico’s
      • Strategie
      • Juridische / financiële gevolgen rechtsvorm
      • Continuïteit
      • Kwaliteit
      • Fraude / Compliance …
      • Materiële risico’s (verlies beschadiging)
      • Veiligheid van mensen / middelen
      • Financiële risico’s
      • Kritische kennis
      • Capaciteit … 

    3. Een derde mogelijke opdeling is als volgt:

    • Operationele risico’s:
      • “Het risico van verlies als gevolg van inadequate of falende processen, mensen en systemen of als gevolg van externe gebeurtenissen.” (Willem De Ridder, ‘Risicobeheersing met toegevoegde waarde’)
    • Strategische risico’s:
      • “Het gevaar voor (kapitaal-)verlies en/of het voortbestaan van de organisatie als gevolg van veranderingen in de omgeving van de organisatie, het gebrek aan respons of een verkeerde respons op veranderingen in de omgeving van de organisatie, zakelijke nadelige beslissingen of een onjuiste implementatie van de gekozen strategie.” (Lizanne Vroom, ‘Risicomanagement vanuit het Dynamisch Business Model’)

    4. Een vierde mogelijke opdeling is volgens de hoofdstukken en topics in de leidraad interne controle:

    • Doelstellingen, proces- en risicomanagement
    • Belanghebbendenmanagement
    • Monitoring
    • Organisatiestructuur
    • HRM
    • Organisatiecultuur
    • Informatie & communicatie
    • Financieel management
    • Facilitymanagement
    • Informatie- en communicatietechnologie