chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Hoe voer ik aanwezigheidsgesprekken als leidinggevende?

    Een aanwezigheidsbeleid uitwerken is één ding, maar als de leidinggevenden van de entiteit niet handelen naar dit aanwezigheidsbeleid heeft het geen kans op slagen.

    Leidinggevenden hebben de taak om aanwezigheidsgesprekken te voeren. Hier staan verschillende soorten gesprekken beschreven die leidinggevenden voeren in het kader van het aanwezigheidsbeleid. Bijvoorbeeld om de drempel te verhogen om je ziek te melden of om de drempel te verlagen om terug te komen werken. Je vindt er meer informatie zoals het doel van elk gesprekstype en heel wat tips en checklists ter ondersteuning. Tot slot is er ook een luik met algemene communicatietips.

    Als leidinggevende moet je altijd een inschatting maken van de situatie en nagaan welke elementen je kan gebruiken in welke specifieke situaties. Wanneer een personeelslid bijvoorbeeld thuis is omwille van hevige migraine is het niet de bedoeling dat je een lang gesprek aan de telefoon gaat voeren.