chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    In crisissituaties is snelle en correcte communicatie heel belangrijk. Verschillende groepen mensen verwachten dan uitdrukkelijk communicatie. Je moet communiceren onder tijdsdruk en fouten kunnen echt niet. Wees voorbereid in je eigen departement of agentschap.

    Bouw voor je crisiscommunicatie door op je dagdagelijkse woordvoerderschap, reputatiemanagement en bedrijfscontinuïteitsmanagement (ook bekend als, BCM of business continuity management). Door crisiscommunicatie niet los te zien van crisismanagement, kom je meteen ook te weten welke andere woordvoerders (bv. lokale politie, parket, federale diensten, provinciegouverneur) er mee aan boord komen tijdens een crisis.

    5 basisregels

    • Geen crisiscommunicatieplan zonder crisisplan (risicoanalyse en procedures voor bedrijfscontinuïteit).  
    • Stel consequent het algemeen belang en de veiligheid van mensen voorop. De essentie is juiste en volledige informatie tijdig brengen voor wie die nodig heeft. Wat de precieze oorzaken zijn of wie er schuld treft, hoort daar aanvankelijk niet bij.
    • Blijf zo dicht mogelijk bij de dagelijkse realiteit en gewoonten. Werk aan dagelijkse routines in plaats van aan plannen die slechts uitzonderlijk uit de kast komen (en tegen dan vaak verouderd blijken te zijn).
    • Crisiscommunicatie gaat altijd ook over imagohandhaving. Verzorg je dagdagelijkse reputatiemanagement, dan sta je veel sterker als er zich een incident voordoet. Maak van je reputatiemanagement de basis van je crisiscommunicatie.
    • Oefen. Bouw langzaamaan op. Begin met een aantal kleine scenario's: iets wat onlangs bijna misging bij je eigen organisatie, of iets wat je ergens anders zag gebeuren (Wat als het ons zou overkomen?) Doe eerst kleine oefeningen in kleine groepjes en groei zo naar de grotere oefeningen. Vorm prille procedures en vijl die telkens bij.

    Ondersteuning via raamovereenkomst

    Heb je hulp nodig om je voor te bereiden op een crisis? Of wil je bijstand kunnen inroepen tijdens een crisis? Je kan gebruik maken van de raamovereenkomst reputatiemanagement en crisiscommunicatie: mediatraining, monitoring van media, plannen opstellen, crisisscenario's inoefenen, praktische bijstand …

    De Vlaamse Infolijn inschakelen

    Je kan afspraken maken met Informatie Vlaanderen (AIV) om bij een crisis de centrale communicatiekanalen 1700 en Vlaanderen.be in te schakelen.

    Tool voor snelle interne communicatie tijdens crisissen

    Het CrisisCentrum van de Vlaamse Overheid (CCVO) heeft een tool om snel via mail, telefoon of sms een bericht te sturen naar een grote groep personeelsleden tegelijkertijd.  

    Meer lezen over crisiscommunicatie