chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Toolbox Waarden/Organisatiecultuur

    Wat vindt u in deze toolbox?

    De opbouw van deze toolbox volgt het proces dat u doorloopt om binnen uw organisatie aan waarden te werken.

    • Hoe vertaalt u de waarden naar concrete principes en verwacht gedrag?
    • Hoe sluit u de vier waarden aan op de identiteit, dienstverlening en werking van uw entiteit?
    • Hoe maakt u uw personeelsleden warm voor de waarden?
    • Hoe kan u het waardenverhaal structureel inbedden in uw organisatie?

    Dit stappenplan vloeit voort uit praktijkervaringen, onderzoek en feedback van klanten. Het zijn handvaten om verder mee aan de slag te gaan. Met deze bouwstenen kunt u de waarden vertalen naar uw organisatie, afhankelijk van de specifieke focus. Laat u inspireren door goede praktijkvoorbeelden (binnen en buiten de Vlaamse overheid), handige methodieken en artikels.

    Hoe kan u de toolbox gebruiken?

    In de Office-presentatiepictogram handleiding voor de toolbox vindt u meer informatie. 

    Wat zijn de basisvoorwaarden om te werken aan waarden?

    Als u beslist om in uw organisatie rond waarden en cultuur te werken, is dit geen vrijblijvende beslissing. Waarden hebben een impact op uw organisatie. Door aan waarden te werken, werkt u ook aan een betere dienstverlening. Dat betekent ook dat uw organisatie op haar waarden kan worden afgerekend, zowel door de eigen medewerkers als door de klant.

    Het is belangrijk dat wanneer er binnen uw organisatie rond waarden wordt gewerkt, er een duidelijk engagement is van het management om dit uit te dragen en dat ze ambassadeur hiervan zijn. Als uw management er niet voltallig achter staat, kan het meer kwaad dan goed berokkenen. Het management moet bereid zijn hier tijd en werk in te steken. Een cultuurontwikkeling gebeurt niet zomaar, het beleven van waarden komt niet plots. Waarden gaan pas leven door het gedrag dat wordt gesteld, in de eerste plaats door de leidinggevenden, maar zeker ook vanuit de andere lagen van de organisatie.

    Waarden krijgen vorm doorheen uw hele organisatie. Iedereen moet mee in bad en alle organisatieaspecten worden mee onder de loep genomen. Het is nodig om concrete hefbomen te vinden waarmee u voortgang kan boeken. Een voorbeeld: het is niet geloofwaardig dat uw organisatie veel belang hecht aan daadkracht, terwijl iemand vijf goedkeuringen nodig heeft alvorens hij iets kan ondernemen.