Verhoogde boordsteen / kantsteen (WLI1)

Deze layer behoort tot de GRB-skeletcomponent GRB-Basis.

Definitie

Boordstenen en kantstenen met als doel de normale verkeersstromen in gescheiden stroken te leiden.

Belangrijkste kenmerken

  • Verhoogde boordstenen of kantstenen worden slechts opgenomen indien ze:
    • geen onderdeel vormen en duidelijk te scheiden zijn van de grens circulatiezone zwakke weggebruiker (WCZ) en de rand van de rijbaan (WRB)
    • een verhoogde boordsteen of kantsteen voor 90% van de totale lengte van de inrichting
    • geen verharde oprit of verharde toegang tot een privaat domein afbakenen
    • verhoogd zijn
  • Een boordsteen of kantsteen die voetpad/voetpad of voetpad/fietspad scheidt binnen en overwegend parallel met de circulatiezone voor zwakke weggebruikers (WCZ) verloopt wordt als WLI1 opgenomen, ongeacht zijn lengte
  • De afgeboorde inrichting van een centrale inrichting (rond punt, vluchtheuvel,…) behoort normaliter bij de longitudinale weginrichting (WLIx)
  • Verschillen in kleur, bestrating of horizontale wegsignalisatie worden niet als longitudinaal inrichtingselement (WLIx) beschouwd
  • Een verhoogde boordsteen/kantsteen (WLI1) kan geheel of gedeeltelijk samenvallen met de grens van de onverharde zone (WOZ)
  • Een verhoogde boord- of kantsteen (WLI1) kan niet samenvallen met een muur of stootband (WLI2) of een niet-afgeboorde verhoging (WLI9)
  • Zogenaamde ‘varkensruggen’ of ‘biggetjes’ worden niet als WLI1 opgenomen
  • De boord- of kantsteen wordt steeds aan de benedenrand aan de zijde van de verkeersstroom aangemeten

Bedekking: opdrachtzone

Geometrie

Veelhoekslijn die de benedenrand aan de zijde van de verkeersstroom voorstelt.

Voorbeeld

De afgeboorde inrichting van deze vluchtheuvels wordt opgenomen als verhoogde boord- of kantsteen (WLI1, gele lijn in foto). De benedenrand van de boordsteen wordt aangemeten. De boordsteen aan de buitenzijde van de wegbaan (WBN) vormt de scheiding tussen sneller wegverkeer en tragere weggebruikers en wordt bijgevolg opgenomen als grens circulatiezone zwakke weggebruikers (WCZ, paarse lijn).

De boordsteen rond dit plantvak wordt opgenomen als verhoogde boord- of kantsteen (WLI1). De benedenrand van de boordsteen wordt aangemeten.

Enkel een afgeboord plantvak wordt opgenomen als verhoogde boord- of kantsteen (WLI1). Het plantvak in deze foto heeft geen afboording en wordt dus niet opgenomen als verhoogde boord- of kantsteen (WLI1).

Deel van GRB-product?

Dit type maakt deel uit van de GRB-entiteit Longitudinale weginrichting (Wli): Verhoogde boord- of kantsteen (Wli1). Let op, minimale verschillen tussen de GRB-specificaties en de GRB-skeletspecificaties zijn mogelijk.