Blokkeren van een gebruiker

Blokkeren van een gebruikersprofiel is niet iets wat je elke dag doet.

Er zijn wel enkele situaties waarin je dit zou doen of overwegen:

  • Een werknemer gaat met pensioen of verlaat de organisatie.
  • Iemand neemt een loopbaanonderbreking
  • Een dame gaat met zwangerschapsverlof.
  • Een werknemer krijgt voor lange tijd ziekteverlof.
  • Een externe medewerker die toegang had gekregen tot de applicaties heeft zijn/haar opdracht beëindigd
  • Een vermoeden van misbruik

Onderaan op het beknopte gebruikersprofiel vind je de actieknop ‘Blokkeer’.  

Je kan een reden voor blokkering intypen vooraleer je de gebruiker effectief blokkeert. Klik dan nogmaals op de knop ‘Blokkeer’.  

De blokkering wordt samen met de opgegeven reden vermeld op het gebruikersprofiel.  

De gebruiker blijft wel in de module aanwezig met een profiel en zijn/haar voormalige set van rollen. Dit maakt het een stuk gemakkelijker wanneer je die gebruiker terug wil activeren.

Merk op:

  • De acties ‘Blokkeer’ en ‘Activeer’ vind je niet terug in de log van de ‘Audit Trail’.
  • Een gebruiker kan ook zichzelf (verkeerdelijk) blokkeren door zijn/haar enige account te deactiveren (zie account > deactiveren). Het is wel mogelijk om deze situatie recht te zetten door de gebruiker terug te activeren (zie activeren na deactivatie).