Definitie
Een longitudinaal weginrichtingselement (Wli) is een vast inrichtingselement binnen de wegbaan, met als doel de verkeersstromen in gescheiden stroken te leiden. Deze inrichtingselementen zijn overwegend parallel aan de lengteas van de wegbaan georiënteerd.
Belangrijkste kenmerken
- Opname van longitudinale inrichtingselementen (Wli):
- longitudinale inrichtingselementen (Wli) worden enkel opgenomen als ze:
- één van de volgende morfologische elementen bevatten:
- een verhoogde boordsteen of kantsteen voor 90% van de totale lengte van de inrichting. Alle verhoogde boordstenen (niet opgenomen als grens circulatiezone zwakke weggebruiker (Wcz)) en verhoogde kantstenen gelegen binnen de wegbaan (Wbn) worden opgenomen, behalve deze die een verharde oprit of verharde toegang tot een privaat domein afbakenen
- een vangrail
- een niet-afgeboorde verhoging (*) die ofwel
- overeenstemt met een verhoogd voet- en/of fietspad enerzijds of midden- en/of tussenberm anderzijds
- op minder dan 50cm van de grens circulatiezone zwakke weggebruiker (Wcz) of rand van de rijbaan (Wrb) voorkomt
- een muur of stootband die niet als (*) werd opgenomen inclusief
- een keermuur
- een kopmuur
- een palissade die hoger dan 50cm boven het maaiveld reikt
- geen onderdeel vormen en duidelijk te scheiden zijn van:
- de begrenzing van de wegbaan (Wbn)
- de grens circulatiezone zwakke weggebruiker (Wcz) en rand rijbaan (Wrb) (enkel voor boord- en/of kantstenen en niet-afgeboorde verhoging)
- één van de volgende morfologische elementen bevatten:
- de longitudinale inrichting (Wli) wordt steeds aan de benedenrand aan de zijde van de verkeersstroom aangemeten.
- verschillen in kleur, bestrating of horizontale wegsignalisatie worden niet als longitudinaal inrichtingselement (Wli) beschouwd.
- de afgeboorde inrichting van een centrale inrichting (rond punt, vluchtheuvel,…) behoort normaliter bij de longitudinale weginrichting (Wli).
- longitudinale inrichtingselementen (Wli) worden enkel opgenomen als ze:
- Afstemming tussen de verschillende types en met andere entiteiten:
- een longitudinaal inrichtingselement (Wli) type 'muur/stootband' of 'vangrail' kan geheel of gedeeltelijk samenvallen met de grens circulatiezone zwakke weggebruiker (Wcz), rand van de rijbaan (Wrb) of de grens onverharde zone (Woz).
- een longitudinaal inrichtingselement (Wli) type 'verhoogde boord- of kantsteen' kan geheel of gedeeltelijk samenvallen met de grens onverharde zone (Woz).
- de verschillende types van longitudinale inrichtingselementen (Wli), met uitzondering van het type 'vangrail' zijn wederzijds exclusief.
- binnen eenzelfde wegsegment of kruispuntzone van de wegbaan (Wbn) worden gelijksoortige en aansluitende terreinobjecten samengevoegd tot één exemplaar. Een exemplaar wordt gesplitst in 2 of meerdere exemplaren bij de overgang naar een ander wegsegment of kruispuntzone.
Bedekking: binnen de wegbaan (Wbn)
Types
Geometrie
Deel van GRB-skelet?
De vier types van de entiteit Longitudinale weginrichting (Wli) maken deel uit van de GRB-skeletspecificaties. Kijk voor meer informatie bij de betreffende types. Let op, minimale verschillen tussen de GRB-skeletspecificaties en GRB-specificaties zijn mogelijk.
Voorbeeld
De boordsteen aan de buitenzijde van de wegbaan (Wbn) vormt de scheiding tussen sneller wegverkeer en tragere weggebruikers en wordt bijgevolg opgenomen als wegopdelingselement (Wgo) van het type 'grens circulatiezone zwakke weggebruikers' (Wcz, paarse lijn in foto). De boordsteen aan de middenberm wordt opgenomen als longitudinale weginrichting (Wli, groene lijn) van het type 'verhoogde boord- of kantsteen'. De stootband in de middenberm wordt opgenomen als longitudinale weginrichting (Wli, blauwe lijn) van het type 'muur, stootband'. De stootband wordt steeds aan de benedenrand aan de zijde van de verkeersstroom aangemeten. Gezien de verkeersstroom hier aan beide zijde van de stootband plaatsvindt, worden beide randen van de stootband gekarteerd. De vangrail wordt opgenomen als longitudinale weginrichting (Wli, gele lijn) van het type 'vangrail'. Een vangrail wordt aan de benedenrand aan de zijde van de verkeersstroom aangemeten.